Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som nybliven ägare (sedan snart tre månader) av mitt livs första både dieselbil och XC (XC70 D5 2008) gör jag följande reflektioner;

- Sega dieslar? Avsaknaden av accet och "snärtigheten" i min förra 2,5T AWD -03 kompenseras av ett våldsamt vrid och en "sugande" kraft som funkar extra bra i kombination med tunga släp. Speciellt efter Polestar... XC som bil känns också tyngre/stadigare/större.

- Höga bilar. En XC70 2008 med Q-pax sidebars gör att man på vintern får smutsiga vader på byxorna... Sopa bort snö från taket är inget för de som är korta i rocken eller saknar borste med lång skaft. På pluskontot så medför frigångshöjden att man slipper agera plogbil då snön ligger djup.

- Slabbigt att tanka. Då dieseln inte dunstar som bensin så är ofta påfyllningshandtagen inte speciellt inbjudande. Sedan drabbas jag också ofta av att det är rent svårt att tanka då överfyllnadsskyddet slår till hela tiden om jag sticker ned påfyllningshandtaget mer än några cm. Detta trots att jag valt "personbil" på pumpen för att hålla ned flödet.

- Osande dieselvärmare. Med bränslevärmaren i läge för "Tillsatsvärme på" så får jag vid snabba stopp in "avgaser" i bilen. Upplevs mest i min morgonkörning med start/5 min till skolan/avstigning med motorn igång/5 min till dagis/stopp/start/10 min till jobbet. Kör istället med elmotorvärmare en stund på morgonen och tillsatsvärmen "av".

- Dieselförbrukning. D5 2008 är ingen "snåldiesel" direkt, till stor del naturligtvis beroende på tung bil/4wd/automat/många hk. 0,79 som lägst på långkörning med 100-110 km/h i snitt. Cirka litern i den extrema stadskörningen, se ovan. 2,5T AWD'n låg på 1,4 i samma körning.

- Design före funktion. Jättediket framför vindrutan rymmer MYCKET snö. Vänster torkare går inte fälla upp när den är i viloläget. Trist.

- Sist men inte minst. En härlig bil, en dragare av rang, en svensk kvalitetsprodukt! :-)-)
Trevligt att höra att du i huvudsak är nöjd med din bil.

XC70 med sin AWD medför att man sällan behöver vara rädd för att inte komma fram i svårt väglag.

Vinteregenskaperna är suveräna. Även värme och ventilation är bra. Ingen imma på rutorna. Många bilar imma ju igen på bakre sidorutorna.

Håller med dig om att vänster vindrutetorkare borde gå att fälla upp även i viloläge, men man får ta det onda med det goda. :D

Hälsningar

Henry
Henry_Fågeljazz skrev: Vinteregenskaperna är suveräna. Även värme och ventilation är bra. Ingen imma på rutorna.
- Tillägg i "Design före funktion". Det "korta" defrosterutsläppet på vindrutan kan ge imma i hörnen då det är riktigt besvärliga förhållanden, t ex varm och fuktig förare i kall bil. Värmen är precis som du säger suverän, kommer fort, speciellt med tillsatsvärme "på". Men varför ingen tempmätare (motorn)?

/awwd
Hej.
jag hittade en funktionpå min bil av en slump, när man stängt av motorn och innan man öppnar dörren så dra vindrutetorkar spaken uppåt, då stannar torkarna i högta läget på rutan, skit bra nu när det är vinter. och då kan man ju fälla upp vindrutetorkaren
Har du inte tidur till värmaren? Borde vara straffbart av Volvo PV att leverera en diesel utan detta tillägg.
Om du har det så ska du ställa in det på den tid du tänkt åka. Då är bilen varm. Tillsatsvärmare ställer du in så den inte går igång automatiskt. Jag har aldrig behövt det ner till -20 grader om jag kört värmaren före avfärd.
AWWD skrev:- Osande dieselvärmare. Med bränslevärmaren i läge för "Tillsatsvärme på" så får jag vid snabba stopp in "avgaser" i bilen. Upplevs mest i min morgonkörning med start/5 min till skolan/avstigning med motorn igång/5 min till dagis/stopp/start/10 min till jobbet. Kör istället med elmotorvärmare en stund på morgonen och tillsatsvärmen "av".
Finns visst en ombyggandssats som förlänger värmarens avgasrör till baken på bilen så försvinner problemet,

Originalkonstruktionen är ju helsjuk med avgasröret som mynnar strax under frikluftintaget till kupen...... hur tänkte man där, ?:-/
VolvoB20 skrev:
AWWD skrev:- Osande dieselvärmare. Med bränslevärmaren i läge för "Tillsatsvärme på" så får jag vid snabba stopp in "avgaser" i bilen. Upplevs mest i min morgonkörning med start/5 min till skolan/avstigning med motorn igång/5 min till dagis/stopp/start/10 min till jobbet. Kör istället med elmotorvärmare en stund på morgonen och tillsatsvärmen "av".
Finns visst en ombyggandssats som förlänger värmarens avgasrör till baken på bilen så försvinner problemet,

Originalkonstruktionen är ju helsjuk med avgasröret som mynnar strax under frikluftintaget till kupen...... hur tänkte man där, ?:-/
Är det så även på de nyare? har en xc60- 2010 (uttagen maj 2010) som har samma symtom.
kave skrev:Har du inte tidur till värmaren? Borde vara straffbart av Volvo PV att leverera en diesel utan detta tillägg.
Om du har det så ska du ställa in det på den tid du tänkt åka. Då är bilen varm. Tillsatsvärmare ställer du in så den inte går igång automatiskt. Jag har aldrig behövt det ner till -20 grader om jag kört värmaren före avfärd.
Visst har jag tidur, men har bilen i kallgarage så jag kan inte köra den där. Funktionen jag beskriver "Tillsatsvärme", är när bilen på eget bevåg utifrån utetemperatur och motortemperatur kör bränslevärmaren för att snabba upp/stötta uppvärmningen av kylarvattnet och därmed kupévärmen. Moderna effektiva dieslar alstrar för lite värme, speciellt vid låga yttertemperaturer, därav standarutrustar många tillverkare sina dieselbilar med bränslevärmare. Att Volvo inte "ger bort" tiduret kan man inte klandra dem för, de är ju i branschen för att tjäna pengar och de flesta köper ju tidur (dvs några programrader) för 3500 kr...

/awwd
AWWD skrev:Att Volvo inte "ger bort" tiduret kan man inte klandra dem för, de är ju i branschen för att tjäna pengar och de flesta köper ju tidur (dvs några programrader) för 3500 kr.../awwd
Riktigt så enkelt är det inte längre. På P2 stämmer det, där är det enbart mjukvara. I P1 är det annan vattenpump osv. I P3 låter jag det vara osagt... :D
AWWD skrev:Att Volvo inte "ger bort" tiduret kan man inte klandra dem för, de är ju i branschen för att tjäna pengar och de flesta köper ju tidur (dvs några programrader) för 3500 kr.../awwd
Till vilken modell kostar det 3500 kr? I de prislistor jag sett kostar tidursfunktionen ca 2000 kr (V70 och XC60)

Räknat ut att bilden under semestern har rul[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]