Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Första gången det hände, så hade bilen rullat knappt 500mil. Då bytte de batteri.
Kör ca. 20mil om dagen mån-fre och på helgen blir det väl knappt 10mil totalt. Det är bara de sista veckorna som jag satt på bränslevärmaren. Men då enbart tidur. Och detta kör jag 2ggr dygnet. Innan jag åker till jobbet och när jag kör hem.
Har bara haft radion på vid 1 tillfälle då motorn inte varit igång. (var van från min V50 att jag kunde ha radio igång när jag tvättade bilen. Men de funkade visst inte på V70 :( )
Kör jag inte bilen, så är den nyckeln urtagen och bilen låst.

CarMan skrev:
Hson73 skrev:Har själv haft liknande problem.
Bilen är en Volvo V70 MY10 2.4D
Hämtade ut bilen i juni och har haft problem sedan dess. Bilen har åkt fram och tillbaka till verkstad, både med egen kraft och bärgning. Volvo har bytt ett antal batterier, uppdaterat mjukvaror... osv. Utan att hitta något fel. Nu sist så har jag haft bilen inne i ca. 2 veckor och denna gång slutade det med att de bytta generator.
Får verkligen hoppas att det löser problemet.

Har du haft problem på en såpass ny bil?
Hur andvänder du bilen?
Hur många gånger kör du bränslevärmaren/ dygn?
Hur långtid är motorn igång efter at bränslevärmaren varit aktiverad.
Står bilen med radioläge eller täning på nån gång utan att motorn är på?
Är bilen låst & nyckeln urtagen så fort bilen inte andvänds? eller är nyckeln kvar i bilen ibland?
Hson73 skrev:Kör ca. 20mil om dagen mån-fre och på helgen blir det väl knappt 10mil totalt.
Samma körmönster har jag, tycker att det ska vara fullt tillräckligt för att ladda batteriet. Jag har nu använt min bil i två dagar och än så har det inte kommit några varningar angående låg batterinivå, dieselvärmaren är körd 3 gånger än så länge. Ska bli spännande att se hur det ser ut när jag ska åka hem idag. :???:
CarMan skrev:i detta fall så är väll bilens startbatteri inte av den "kvalite" jag hande önskat.
Ja, batteriet verkar skit. Härmodagen behövdejag lite ljus och lämnade ljuset på i ca 10 min medans jag grejjade framför bilen. Då fick jag varning om lågbatterinivå trots batteriet var fullt innan pga långkörning och jag har inte ens kopplat in bränslevärmaren för vintern, den står fortfarande i läge off på autostart.

Jag har också uppgraderat till alla ny mjukvarar nyligen.

På min förra V70N var det absolut inga problem att göra detta,

Kan man få volvo att byta skitbatteriet på garantin ?
Så var min bil utan ström igen, den har stått parkerad sju dagar. Promenerade ner till Volvohandlaren, och 14:e december (!) har dom tid att titta på bilen. Jag har lyckats tigga till mej ett nytt batteri som ska bytas som en chansning imorgon. Då vet man ju till december om man kan utesluta batteriet...
Full laddat batteri ?
Hur långtid tar det att full ladda ett batteri?
Ombatteriet är halv fult = håller ca11,9V o bilen går nätt o jämt at starta
då tar det nog 3 tilar att nå 80% laddat.
sen tar det nog 5-6 timmar att ladda upp till 95%. & yttligare 3 timmar för att nå 100%
Användarvisningsbild
av Guru
Peanuts skrev:Men som bland annat CarMan varit inne på så känns inte det här som ett mjukvarufel eftersom det i sådana fall borde drabba en massa andra bilar. Det kan väl vara så att min kombination av utrustning kan få den att knasa, men det känns långsökt. Jag har ju inga ovanliga saker i min utöver Momentumpaketet.
Om jag har sett rätt i andra trådar så har du BSR mjukvara/trim i din bil. Det skiljer din från de flesta andra DRIVe.
Fråga: Har du haft BSR mjukvaran laddad när du haft problem med att batteriet dräneras? När bilen lämnats in till ÅF, var bilen återställd till orginal igen? Det kan ju förklara att ÅF inte hittar något fel på din bil.

Någon annan som haft problem med batteri i samband med icke Volvo/Polestar mjukvaror?
av MW76
CarMan skrev:Full laddat batteri ?
Hur långtid tar det att full ladda ett batteri?
Ombatteriet är halv fult = håller ca11,9V o bilen går nätt o jämt at starta
då tar det nog 3 tilar att nå 80% laddat.
sen tar det nog 5-6 timmar att ladda upp till 95%. & yttligare 3 timmar för att nå 100%
Glöm att det är batteriet som är felet...
De flesta förbrukare i bilen drivs via styrmodul.. till dessa ligger direktmatning och styrning bus/signal .
En störning/ fel troligtvis i styrmodulen gör att bilen aldrig går till "sleeping-mode" med stor ström förbr som följd.
Nu handlar det bara om att hitta vilken´... ?:-/
Guru skrev:
Peanuts skrev:Men som bland annat CarMan varit inne på så känns inte det här som ett mjukvarufel eftersom det i sådana fall borde drabba en massa andra bilar. Det kan väl vara så att min kombination av utrustning kan få den att knasa, men det känns långsökt. Jag har ju inga ovanliga saker i min utöver Momentumpaketet.
Om jag har sett rätt i andra trådar så har du BSR mjukvara/trim i din bil. Det skiljer din från de flesta andra DRIVe.
Fråga: Har du haft BSR mjukvaran laddad när du haft problem med att batteriet dräneras? När bilen lämnats in till ÅF, var bilen återställd till orginal igen? Det kan ju förklara att ÅF inte hittar något fel på din bil.

Någon annan som haft problem med batteri i samband med icke Volvo/Polestar mjukvaror?
Jag har haft detta problem både med och utan BSR laddat i bilen. När bilen har varit inlämnad har BSR inte varit laddat i bilen. Personligen har jag dock svårt att tro att BSR skulle orsaka dessa fel, deras mjukvara går så vitt jag vet bara in och ändrar parametrar för motorstyrningen? Detta är jag dock inte helt säker på, ska dra iväg ett mail till BSR för att höra vad de säger.
Jag hade tidigare problem med att värmaren (och även bilen) inte startade p.g.a. urladdat batteri men dom försvann med en uppdatering av mjukvaran, se tidigare inlägg i denna tråd.
Nu har allt fungerat i några veckor utan några som helst problem.
Jag har haft BSR uppderingen aktiverad hela tiden så jag tror inte att det har med BSR att göra.
Vore ditt problem mjukvarurelaterat borde Volvo löst det vid det här laget.
av fbo
Ett tips för er med problem med tomt batteri och BSR är att ta bort BSR och prova under en längre period. Det finns indikationer på att flera Volvoägare med BSR har haft detta problemet på nyare bilar. Troligtvis håller motorstyrsystemet på och snackar på CAN-bussen under vissa premisser och håller huvudrelät påslaget. Utredning pågår inom VCC CMQ för el.

Mvh
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14

Nej det låter inte särskilt troligt. Ex[…]

https://partsouq.com/ Leta fram artikelnummer. F[…]

Konstigt lampfel volvo 940

Hej! På min volvo tänds varningslampan […]