Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nobbas
Hej, jag är ny i forumet men läst rätt mycket och har bl.a en fråga om fyrdjulsdriften.

Jag har som haft ett klonk i bakvagnen trodde jag men har konstaterat att klonket snarare var 'mitt' under bilen. (som jag läst fler har haft)
Var på Volvo verkstad som tog lös hjulen och kollade brombackarna mm men hittade inte ljudet utan sa sedan att det är Viskon som låter. Om du lever med oljudet kan du köra allt från nu till flera tusen mil och det kommer att funka. Gissa hur lång tid det gick innan något hände... skulle till Bilbesiktningen och det snöade som tusan, jag kännner hur 4W kopplas inn när det spinner loss i uppförsbacken men efter 20m låter det liksom (Wiiiin) 4W försvann och klonket, men bilen gick igenom besiktningen ua. men jag vill ju ha tillbaka min 4W. Långt inlägg blev det. Men tror ni att det är Viskon som brakade ? Har ett litet vinande ljud om man lyssnar när jag kör.

Mvh
Anders
av Henke3
Hissa upp bilen på 4 pallbockar under länkarmarna så nära hjulen som möjligt, starta, lägg i ettan och släpp upp kopplingen. Ha en kompis som tittar under om kardan snurrar eller ej, då vet du om det är fram eller bak som är trasigt. Om nu alla fyra hjulen snurrar, prova att dra handbromsen försiktigt. Om bakhjulen då stannar så kolla återigen om kardan snurrar eller ej.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]