- tor 25 nov 2010, 19:06
#469921
Börja med att lossa alla vattenslangar och spola med en trädgårdsslang så du ser att det rinner vatten åt alla håll, då får du dessutom en rejäl rensköljning av systemet och du får bättre kylning och bättre värme. Variera och spola åt alla håll, då rensas systemet mycket bra!
Titta sedan på oljestickan så ser du om vatten eventuellt har läckt ner, då är det topplockspackningen som är kass.
Nästa sätt är att borra ett hål igenom ett tändstift och svetsa på en luftnippel så du kan trycksätta kompressionsutrymmet.
Lossa ventilkåpan, vrid motorn tills båda vipporna på ettan precis vippar samtidigt, dvs den ena har precis stängt, och den andra skall precis öppna. Då kan du trycksätta cyl 4. Lyssna i kylaren som är tom och alla slangar monterade, och utan termostat.
När 4 vippar på samma sätt så blås i ettan.
När tvåan vippar blås i trean, och när trean vippar, blås i tvåan.
Det är samma procedur man använder till att ställa ventilerna.
Med denna test så kan man även kolla att ventilerna är täta, då lyssnar man i förgasaren med spjället öppet, och i avgasröret.
Amazonåkare och Lamborghini replikabyggare.
Två kameror i garaget. Är det svart i rutan så är jag inte där.
http://lamborghini1.dyndns.tv
http://lamborghini2.dyndns.tv
Logga in med "garaget" som namn och lösenord.