NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lafi
Hej,
någon som vet vilken mjukvara eller likande det ska vara för att programmera bort autostarten på deiselvärmaren till en V50 Drive -10?
Jag frågade min verkstad idag och dom visste inte om det gick. Men läser man på forumet så borde det gå.

/Lars
av Cox
Detta låter märkligt, går det inte att bocka bort detta i färddatorn ?
Så funkar det iaf på V70 menar du att det inte går i en V50 ?

//Cox
av blåbärsmannen
Cox skrev:Detta låter märkligt, går det inte att bocka bort detta i färddatorn ?

//Cox
jag kör en s40 -07 och där kan man inte göra det iallafall.
av Cox
blåbärsmannen skrev:
Cox skrev:Detta låter märkligt, går det inte att bocka bort detta i färddatorn ?

//Cox
jag kör en s40 -07 och där kan man inte göra det iallafall.
Sorry tyckte det stod V50, men det första man blir blind på är ju ögat :lol:
av lafi
Nej det finns inte med i menyn tyvärr.
Jag vill ta bort den för att jag har en del småkörning som den ändå inte hinner
starta ordentligt på. Tror att detta sliter mer på värmaren än vad det gör nytta.

Hade så på min förra bil (toyota), då fick man välja själv när den skulle gå.

/Lars
Användarvisningsbild
av StringerBell
lafi skrev:Nej det finns inte med i menyn tyvärr.
Jag vill ta bort den för att jag har en del småkörning som den ändå inte hinner
starta ordentligt på. Tror att detta sliter mer på värmaren än vad det gör nytta.

Hade så på min förra bil (toyota), då fick man välja själv när den skulle gå.
Ja, det är lite dåligt att det inte finns på V50. Det man kan göra om man kör småstopp är att låta värmaren fortsätta värma när man står parkerad genom att ha "Direktstart PÅ". Det är så jag brukar göra. Samtidigt är det nog inte hela världen om den startar och stannar så länge den har kommit igång ordentligt och brunnit i säg tio minuter.
av lafi
Ja, det är lite dåligt att det inte finns på V50. Det man kan göra om man kör småstopp är att låta värmaren fortsätta värma när man står parkerad genom att ha "Direktstart PÅ". Det är så jag brukar göra. Samtidigt är det nog inte hela världen om den startar och stannar så länge den har kommit igång ordentligt och brunnit i säg tio minuter.[/quote]

Inte så dum ide. Tack.

/Lars
av Kluster
Instruktionsboken nämner ju även att kör man "Direktstart av värmare" oftare än vad det motsvarar i resväg i minuter finns det risk för urladdning av batteriet vilket jag fick uppleva i vintras då det var som kallast här i de djupa Dalarna.

När jag skulle aktivera timern alt. direktstarta fick jag info om "Batterinivå låg" så det var bara att köpa till sig batterliladdare (med plug&play) så var det fixat. Innan kändes det inte roligt att sätta sig i en kall bil med vår nyfödda dotter då...

Ang autostart av dieselvärmaren hade det varit önskvärt att ha det som i nya V70:n, som någon nämnde tidigare. Dessutom möjligheten att ställa värmaren på olika nivåer av värme. Ibland känns det som att det blir för varmt i kupén. Visst, kanske ett i-landsproblem och kanske lite off topic....
av tanten
hej alla,
tanten här.
När jag skulle aktivera direktstarta fick jag info om "Batterinivå låg" så nu är det bara att köpa till sig batterliladdare (med plug&play) ........skrev någon tidigare.
Detta har nu också drabbat mig. Kan ni ge exempel på bra batteriladdare tack ( enkel och bra)
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]