Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av maccan92
tjaa!!

jag ska lite lätt börja samla på mig delar till ett motor byte med turbo!

jag har funderat på att köpa mig ett b230fk block med oljekylning.
sen byta alla lager och packningar såklart!

men sen motorn ska jag nog byta detta:
h-profil stakar (vilken längd på dom är bäst?)
kanske nya kolvar (mahle) om det behövs??
topp blir en 531 med vx3 kam, eller ska jag välja annan kam?
behöver jag göra nått med min topp angående kompet i motorn då den sitter på en sugmotor..?
extraktor grenrör eller 940 grenrör,
guldbox och chippad tändbox,
värre spridare,
3"..

vad mer kan man göra? :)

kom med förslag!! :)
Längden på stakarna apassar man ju mot vevaxel och kolvar. MEn jag antar att du ska använda vanlig vev och standard design på kolvar och då blir det alltså standardlängden 152mm som gäller. Och vad gäller kolvar så beror ju valet av kolvar på vilken effekt du siktar på. Vid runt 300hk är det farligt med original kolvar. VX3:an om man hittar en äkta är väl en tråkig men bra kam om man vill ha bra körbarhet och inte har så stora trimplaner.Skillnaden i komp beror på olika kolvar så toppen behöver inte modifieras för att få "rätt" komp.

Men sen exakt vad du ska handla för delar beor ju på budget och mål, budget i första hand.
okeej, aa jag får väl ta det när det är dags att köpa kolvarna och allt!

jag siktar väl på att få en busbil iaf, som går att köra lugnt med men ändå kunna höja laddet och leka, ska inte vara några problem för att det ska släppa..
men säg så nära 350hk som möjligt..

budgeten vet jag ej än, då jag troligen får jobb snart, men tänkte börja köpa dom delar jag kan så länge.. så motorn ska jag bygga på sakta typ..
Kopplingen tar högt upp.

Ok då kanske det är så med min oc[…]

EX60

EX60 CC går nu att konfigurera via hemsida[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p[…]

Häng ut dem för skambeläggning