Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kostir
Besiktigade bilen för en månad sen å den gick igenom men när han hissade upp den såg vi det stora oljeläckaget mellan motor och växellåda som måste åtgärdas, läcker ganska bra så undrar ungefär vad en sån packning kostar?

Ett annat problem som kommit nu när det är vinter är att temperaturmätaren i bilen tar lång tid att gå upp, när jag pendlar mellan malmö-lund på motorvägen går värmen inte upp förrrän jag kommer in i stan å får köra lite saktare, då går värmen på mätaren upp till normalt och jag får värme inne i bilen, sen kör jag ut på motorväg igen och då blir den kall och jag får ingen värme in i bilen. Problemet har blivit tydligare och tydligare ju kallare det blivit.
Vafan beror detta på? Sitter temperaturmätaren nära packningen och får således kalluft på sig när jag kör fort? Börjar ju bli kallt så hade vart gött att få fixat detta snart =)

Tacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
av js1
Börja med att byta termostaten för dina värmeproblem. Den är billig och lätt att själv byta.

Packningen för ditt läckage är i sig inte så dyr. Det dyra är arbetet eftersom bytet är omfattande. Går väl på en 10 lax på Bilia så ringa runt kan ju löna sig om du inte gör det själv.
Användarvisningsbild
av taxi
En ny termostat kommer göra att din motor kommer upp i rätt arbetstemperatur snabbt, drar lite mindre bensin samt ger fungerande värme i kupen.
Användarvisningsbild
av taxi
...har för mig att oljeläckaget kan ställa till det lite för din koppling också. Annars är det bara att ha koll på oljenivån tills du får det fixat.
av kostir
Ok nu har jag beställt en ny sån ivartfall!
Kan det vara så att det är hål i den då eller varför blir den kallare just när jag kör fort?

Har lite polare som är fina på att meka så dom med hantlangning av mig ska kunna byta packning, bara att beställa en sån på bilia? hittade ingen på skruvat.se

Tack för hjälpen!!
Användarvisningsbild
av js1
Den kanske inte stänger sig. Då har du flöde genom kylaren hela tiden och ju fortare du kör desto mer kylning får du. Kan också vara så att den öppnar vid för låg temp.
av *pettson*
kostir skrev:Ok nu har jag beställt en ny sån ivartfall!
Kan det vara så att det är hål i den då eller varför blir den kallare just när jag kör fort?

Har lite polare som är fina på att meka så dom med hantlangning av mig ska kunna byta packning, bara att beställa en sån på bilia? hittade ingen på skruvat.se

Tack för hjälpen!!
Glöm inte använda verktyget som är till för packboxen. Det är inte roligt att byta igen för att det hamnat snett.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]