Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
på ambulancer ingår byta av stötdämpare & hjullager med fasta mils intervaller, så vist kan man byta saker i förebygande syfte.

Men vattenpumpen på dessa motorer vet vi ju att dom håller! Dom byts ju inte ens på ambulancerna!
av *pettson*
CarMan skrev:på ambulancer ingår byta av stötdämpare & hjullager med fasta mils intervaller, så vist kan man byta saker i förebygande syfte.

Men vattenpumpen på dessa motorer vet vi ju att dom håller! Dom byts ju inte ens på ambulancerna!
Då tänkte du som så att när ni inte ens gör rätt i förebyggande på dom så behövs det inte annars heller?
Du har förstått att om en vattenpump havererar så lagret gör att pumpen går snett så krävs inte nåt kamremsbrott för att förstöra?
Det räcker att stålskoveln äter i alublocket på insidan och gör fina urkarvningar så är blocket bara att kasta sen egentligen, såpass känslig är konstruktionen. Men det är klart att är man inte insatt i vad det blir för skador och inverkningarna av dessa, ja då krävs ingenting nånsin..
Hittils har jag varit med om att lager gått så dom ätit i blocket, att impellern lossnat (9ggr), att dom läckt så det pissat. Två har vattenpumpslagret tvärnitat på så kamremmen gått av. Ingen av alla bilar jag upplevt har gått ens 30.000 mil med dom problemen. Ändå säger du upprepat att det händer inte, det har inte hänt och det kommer inte att hända. För.. DU har inte sett det på volvo? :shock:
Användarvisningsbild
av isak
någon som vill ärva min felfria vattenpump med hel pkn? 46 000 mil har den gått.
Isak
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har frågat förut på forumet, men då har ingen nämt att dom ens känt til nån som har haft motor ras pårund av vatten ump.
Men du har tydligen sett 2 motorer, på dom 17 år motorn funits.

vet du om det satt volvo vatten pumpar eler pirat i dom motorerna?
Att ett lager nyper anser jag ännu ovanligare än att det "glappar" Har du nån koll på kylvätskan i desa 2 motorer? (var bara nyfiken på om dom gått med för mycke vatten)
av *pettson*
Frågan har ställts förut och jag har svarat förut och blivit ignorerad förut..
Aisinpumpar..orginal.
om jag sett två kamremshaverier.. och jag är en person. Då finns fler som sett på övriga verkstäder dom två fallen är inte unika, trots att det inte förekommer? Dom som fått släppt impeller har ju fått summor på runt 17000spänn för kokad motor som tack för att man sket i att byta.. En av dom som fått ett kört lager så pumpen glappat rejält har fått skrota sitt block då skadorna i blocket gör att ny pump inte gör sitt jobb som tänkt, alternativet är att montera ur motor, svetsa blockytan och slipa efter för att sen återmontera. Förmodligen hade han varit evigt tacksam för att INTE behöva byta block.
Ingen av dessa skador hade ju behövt hända överhuvudtaget Sen är frågan: är ev sällsynthet nån tröst för dom som drabbats? Känns 17000 spänn okej för dej som ekonomisk börda när det hade kostat under 1000kr att undvika det i samband med att 90% av jobbet ändå gjordes? Jag kan inte för mitt liv förstå hur du ens kan fundera på att propagera för att det inte är värt att göra, propagera för att det är en *merförsäljning* Vad är jobbet att byta pump och kamrem mellan två byten då? Är inte det merförsäljning så säg.. Eller att skita i rullar för att få in bilarna mellan servicearna. Det är antagligen inte merförsäljning det heller.
Jag vet faktiskt inte om du förstått att kunderna inte är dumma i huvudet. Antingen tar du hand om bilen så den fungerar oklanderligt så återkommer dom år efter år. Eller så skiter du i vilket och dom kommer möjligen medans dom är tvugna. Hade märkesverkstäderna oavsett vilka skött allt kunden vill ha så hade inte eftermarknaden haft en chans att etablera sina verkstäder i så stor skala. Nu återkommer inte kunderna till vissa märken nåt speciellt när garantin gått ut.
Toyota är ett märke där man lyssnar på kunderna och jobbar förebyggande likväl som med service och rena reparationer. Där finns ingen marknadsandel åt eftermarknaden. Det är ytterst få toyotaägare som vänder sej till annat än toyota.
Har inte koll på kylvätskan från fabrik. Men sålänge jag haft hand har dom aldrig gått med för mycket i nivå eller för lite glykol. Ioförsej så spelar inget av dom roll för pumptypens överlevnad, pumpen kräver inte smörjning via glykolen, den kräver däremot fukt. Konstruktionen är sån att den inte skadas ändå sålänge den är fuktig. Det som däremot skadar och det stort, är när ni förmodligen när ni byter pumpar och inte blötlägger pumparna först för att koltätningen ska bli fuktig och inte skadas när pumpen dras runt första gången, alltså aldrig torrdra dom runt för hand och aldrig montera dom torra. Det är ju en sån sak som AISIN informerar om gällande deras produkter för att garantin på pumpen ska gälla, men som inte finns i nån anvisning på volvo.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tar hand om kunderna. då det inte föreligger nån risk för att kunderna ska behöver byta vatten pump mellan kamremsbytan så säljer man inte på dem en vatten pump i onödan.

vist kan det hända att en vatten pump går sönder (har ju hänt mig nu 2ggr med 8 års melan rum, & på bilar med över 40 000 mil på mätarne)
det kan hända att en ny vatten pump också pajer (fabrikationsfel)

Att man ska blötlägga en vatten pump har jag aldrig hörtalas om, o har aldrig gjort.
menar du på fullaste alvar att pumpen skulle bli förstörd om van råkar vrida på pumphjulet innan man blötlagt pumpen. (är inte detta nått från hedenhös tid?)
Om det var så viktigt så skulle pumpen vara spärrad så man inte kunde vrida på den o sen skulle det ara en varnings text.

Enligt mig pajar bara vatten pumpar på bilar där man spänner remen för hårt.
av Cox
Men alvarligt, ni som förespråkar pumbyte, den kan ju inte vara så ramplig att den pajar efter 16000 mil.
Det gjorde ju inte ens en vattenpump på 140:an har inte bytt någon på en sådan gammal bil. Men på en ny bil är dom så dåliga det tror jag inte en sekund på att det skall behövas. Går den sönder är det fabrikationsfel eller så har man som carman säger spänt remmen för hårt.
av *pettson*
CarMan skrev:jag tar hand om kunderna. då det inte föreligger nån risk för att kunderna ska behöver byta vatten pump mellan kamremsbytan så säljer man inte på dem en vatten pump i onödan.

vist kan det hända att en vatten pump går sönder (har ju hänt mig nu 2ggr med 8 års melan rum, & på bilar med över 40 000 mil på mätarne)
det kan hända att en ny vatten pump också pajer (fabrikationsfel)

Att man ska blötlägga en vatten pump har jag aldrig hörtalas om, o har aldrig gjort.
menar du på fullaste alvar att pumpen skulle bli förstörd om van råkar vrida på pumphjulet innan man blötlagt pumpen. (är inte detta nått från hedenhös tid?)
Om det var så viktigt så skulle pumpen vara spärrad så man inte kunde vrida på den o sen skulle det ara en varnings text.

Enligt mig pajar bara vatten pumpar på bilar där man spänner remen för hårt.
Hedenhös tid?... gör om gör rätt, det är nåt jag gjort i många många år, inte bara med aisinpumpar, det har alltid varit ett villkor för koltätade pumpar. Prova aisins hemsida, där är det ett villkor för att ha gjort allt korrekt..Det är inte så att vattenpumpar är raketforskning, det har inte hänt mycket med dom sen just hedenhös tid. Detta eftersom det på enkelt sätt fungerat i alla tider. Just koltätningar ska aldrig dras torra, varesej då.. eller nu.
Men jag antar att du inte kommer att slå på hemsidan för att se vad jag pratar om.. Som sagt den infon fanns visst inte i volvos kartonger. Men vet du.. den finns i aisins..
Här har du en direktlänk..
http://www.aisinaftermarket.jp/en/tooll ... 01HQ-4.pdf
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Cox skrev:Men alvarligt, ni som förespråkar pumbyte, den kan ju inte vara så ramplig att den pajar efter 16000 mil.
Det gjorde ju inte ens en vattenpump på 140:an har inte bytt någon på en sådan gammal bil. Men på en ny bil är dom så dåliga det tror jag inte en sekund på att det skall behövas. Går den sönder är det fabrikationsfel eller så har man som carman säger spänt remmen för hårt.
Det är faktiskt ingen som tjatar om att byta varje gång på alla... Däremot byter man varje, varannat eller vart tredje byte, beroende på miltalet vid bytet..
Alltså vid 22500 för dom som har 7500 byte.
24000 för 12000 mila
16000 mil för den som har det. Detta eftersom 32000 mil ligger väldigt långt bort.
Den som alltså får tidigast byte är den som har längst mellan bytena.
av Hemulen
Japp. Då blir den stora frågan vilket som är bäst:Att eventuellt byta pump i onödan och då få en troligtvis torrsnurrad pump ditsatt :D .......Nog inte lätt att vara en V70-ägare,behåller min 740 så länge det bara går, och där måste man väl ändå få torrsnurra sin pump lite grand i lugn och ro innan man byter. :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]