Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rd350
Om man tänker en bil med serviceintervall på sextontusen mil vad gäller kamrem. slår du ut de milen på antalet år (kanske tio) så är merkostnaden för pumpen inte stor! Då är det värre och behöva byta pumpen kanske tusen mil efter service pga vattenläckage vilket inte är ovanligt.
av *pettson*
CarMan skrev:Du jobbar som bilmekaniker, men inte på volvo verksta!
Fördelen att jobba på volvo verksta är att man kan just volvos motorern väldigt bra! Vi vet att vattenpumparna inte går sönder.
När man jobbar på en verksta som jobbar med alla bilmärken så har man svårare att ha koll på alla märkens olika vatten pumpar & vilka som håller o inte håller.

Det ger ju desutom bra pengar att sälja på en extra vaten pump (väldigt lätt att sälja på också, med argumentet at motorn kan rasa)

Har du sett en volvo motor där motorn rasat på grund av at vatten pumpen gåt sönder? jag har aldrig hörtalas om nån! Så jag kan inte med gott samvete sälja på en vatten pum, bara för att jag ska tjäna mer pengar. (jag vet ju att det är så extremt sällsynt att vatten pumpen rasar!)

hur ofta rasar generatorns lager? hur ofta rasar AC kompressorns lager?
Ta en dags semester carman.. gå ut i verkligheten. Besök dom andra verkstäderna för att liksom återkomma till samma planet vi andra lever på?
Att ni på volvo inte utför alla jobb betyder inte att det inte säljs saker eller byts saker? Man kan ju vända sej till andra verktstäder och få saker gjorda. Precis så som dom flesta redan gör med sina bilar som uppnått dom miltal där problem uppstår.

Med ditt sätt att tänka menar du att t.ex på 850 serien byts aldrig några avgassystem. Biltema och autoexperten samt mekonomen säljer dom precis som allt annat och dom går åt. Men jag vet fakta att skobes här i motala sålt 1 system och det var till sin egen plåtverkstad. Det är många år sen.. tror det var 1996. Menar du att inga avgassystem byts på 850 då, för byter inte volvo ut det så byts det inte.
Och OM det byts nånannanstans så är det felaktigt..? För volvo kan bäst..
Tidigare har jag bett dej att återkomma med skriftligt om volvos regler för kamremsbyte.
Det finns fastslagna villkor där tillverkaren antingen av remmen eller för den delen då volvo tar på sej uppkommna fel. Annars inte.
GATES kräver byte av minst alla rullar och rem. Även byte av vattenpump om den drivs på kamremmen för att full garanti ska erhållas.
Goodyear kräver exakt samma
Contitech kräver exakt samma
Men volvo.. dom kräver bara att volvomeken ska göra det och så behöver man bara byta rem minsann...för dom VET...
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av FredrikSvensson
Fördelen att jobba på volvo verksta är att man kan just volvos motorern väldigt bra! Vi vet att vattenpumparna inte går sönder.
När man jobbar på en verksta som jobbar med alla bilmärken så har man svårare att ha koll på alla märkens olika vatten pumpar & vilka som håller o inte håller.

Det ger ju desutom bra pengar att sälja på en extra vaten pump (väldigt lätt att sälja på också, med argumentet at motorn kan rasa)

Har du sett en volvo motor där motorn rasat på grund av at vatten pumpen gåt sönder? jag har aldrig hörtalas om nån! Så jag kan inte med gott samvete sälja på en vatten pum, bara för att jag ska tjäna mer pengar. (jag vet ju att det är så extremt sällsynt att vatten pumpen rasar!)

Om generatorn eller AC kompressorns lager rasar så havererar väl knappast motorn.
Användarvisningsbild
av CarMan
rd350 skrev:Om man tänker en bil med serviceintervall på sextontusen mil vad gäller kamrem. slår du ut de milen på antalet år (kanske tio) så är merkostnaden för pumpen inte stor! Då är det värre och behöva byta pumpen kanske tusen mil efter service pga vattenläckage vilket inte är ovanligt.

Om det var övervägande stor risk att vattenpumpen rasa innom 1000 mil så skulle man obligatorsikt rekomender det. (det gör vi på Renaults K4M mtorer.)
Nu håller ju dessa vatten pumper lätt till 30-40 000 mil, så det finns ingen anledning att göra det på 16 000 mila servicen.

Känner man till produkterna så är det ju "fult" att lura kunden till att byta nått som inte behöver bytas.
Användarvisningsbild
av CarMan
FredrikSvensson skrev:

Om generatorn eller AC kompressorns lager rasar så havererar väl knappast motorn.
Nä.
Men tydligen så havererar inte motorn så lätt trots att vatten pumpen rasar, på just denna motor! & att vatten pumpen från början ska rasa är ju väldigt ovanligt trots att motorerna rullar 30-40 000 mil !
så att skylla på att motorn rasr är ju bara ett fult försäljningsargument.

På 1 promille av motorarna havererar vatten pumpen efter 40 000 mil. & en promille av dom som råkar ut för vattenpumpshaverier leder till mototr ras.

(siffrorna är bara uppskattnignar av mig! jag grundar dom på att jag aldrig hörtalas om nån någonsin nån gång som fått motor ras på en sånhär motor på grund av en trasig vattenpump. o ingen annan här inne har heller höstalas om nån som råkat ut för motor ras på grund av en trasig vatten pump)
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:

Ta en dags semester carman.. gå ut i verkligheten. Besök dom andra verkstäderna för att liksom återkomma till samma planet vi andra lever på?
Att ni på volvo inte utför alla jobb betyder inte att det inte säljs saker eller byts saker? Man kan ju vända sej till andra verktstäder och få saker gjorda. Precis så som dom flesta redan gör med sina bilar som uppnått dom miltal där problem uppstår.

Med ditt sätt att tänka menar du att t.ex på 850 serien byts aldrig några avgassystem. Biltema och autoexperten samt mekonomen säljer dom precis som allt annat och dom går åt. Men jag vet fakta att skobes här i motala sålt 1 system och det var till sin egen plåtverkstad. Det är många år sen.. tror det var 1996. Menar du att inga avgassystem byts på 850 då, för byter inte volvo ut det så byts det inte.
Och OM det byts nånannanstans så är det felaktigt..? För volvo kan bäst..
Tidigare har jag bett dej att återkomma med skriftligt om volvos regler för kamremsbyte.
Det finns fastslagna villkor där tillverkaren antingen av remmen eller för den delen då volvo tar på sej uppkommna fel. Annars inte.
GATES kräver byte av minst alla rullar och rem. Även byte av vattenpump om den drivs på kamremmen för att full garanti ska erhållas.
Goodyear kräver exakt samma
Contitech kräver exakt samma
Men volvo.. dom kräver bara att volvomeken ska göra det och så behöver man bara byta rem minsann...för dom VET...

VAd avgas system har ed deta o göra vet jag inte, men ett 850 avgas system bytte vi i veckan (det vi plocka bort var ett pirat system) så domverkar inte hålla så bra som orginalet.
av Hemulen
Som helt oberoende hade jag litat på Volvoverkstaden,borde ha bra kundunderlag för sin bedömning :) . Läste om någon som rekommenderade byte av kylare efter 8-10 tusen mil för att vara säker,men vem gör det . :D
av rd350
Vad är det nu vattenpumpen kostar? sex- sjuhundra? Tid att byta med remmen borta? tio minuter?
av Hemulen
Jag tänker så:Varför byta i onödan=slöseri av material.Offtopic: Själv skulle jag vilja att dom flesta bildelar skulle vara reparerbara för att slippa slänga hela delar, t.ex pumpar skulle gå att laga i stället för att slänga hela pumpen i sopan. :D
Användarvisningsbild
av CarMan
rd350 skrev:Vad är det nu vattenpumpen kostar? sex- sjuhundra? Tid att byta med remmen borta? tio minuter?
Verkstan tjänar bra på att byta en vatten pump, även omdet tar betydligt längre tid än 10 minuter. så vist är den en guld gruva att sälja på en vatten pump på alla kamremsbyten.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]