Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mmd021
Tjena

Jag har ju tänkt och fixa ljudet i bilen och eftersom det inte fanns några kablar dragna till dörren så tänkte jag lägga högtalarna i hatthyllan ist.
När jag skulle lägga in dom idag så såg jag 2st kablar vid högtalar hålet på båda sidor som satt fast i en svart kontakt.
Ena kabeln var grön och den andra gul om jag inte minns fel och jag undrar ifall dom här är till högtalarna?
De finns ju inget uttag som dom passar i och inget i det området förutom högtalarna men jag är inte säker eftersom dom satt i en svart kontakt.
Jag kunde inte ta någon bil eftersom min mobil blivit stulen men den såg ut som på bilden i länken fast med 2kablar och inget kretskort eller vad de är.

http://biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hob ... /Failsafe/

Tacksam för snabbt svar
Japp det är till högtalarna..

Dom passar till volvo original högtalare, men det är bara knipsa bort dom och göra egna kontakter till dina nyinköpta .

Du behöver inte ta hänsyn till plus/minus, koppla bara båda 2 likadant:)

Kommer säkert få Ljudkillar på mig nu, men i en bil med "ekonomi paket" till ljud, så är inte det värsta som kan hända om inte alla är i fas:)

Dög det som snabbt svar?

Kan du göra mig en tjänst och kolla ifall du ser ett serie nr på den kontakten :) ?
Tack för svaret :D
Äntligen kan man få bra ljud i bilen.
Jag funderar på att köpa nya högtalare till instrumentbrädan också för dom är ju inte så jävla bra men de är väl ingen 4".
Tror du att de kommer bli stor skillnad ifall jag byter dom i instrumentpanelen?
Eftersom du visste om dom sladdarna i bakluckan så måste jag fråga dig ifall det ska finnas fördragna kablar i framdörrarna och isf var dom ligger?
TJO

Jag har tryckt in ett par 4or i instrumentbrädan å varningens ord det blir trångt men det går^^. Kan med säga att de som sitter i nu e bara diskanter å sätter du i ett par 4or så jävlar vad det blir bra ljud :D
Original
Bild

Nu
Bild

Skillnad? :twisted:
4an e den till vänster den andra behöver du inte bry dig om ^¨

Sen om det där i dörrarna så ska det finnas fanns på min bil 98 bakom skumgummit å plasten så låg de bara nere i dörren.

Bara att fråga på he he lever här 24/7
Högtalar skyddet/gallret på instrumentbrädan är väl bara att dra upp?
Jag köpte 2vägs 4" fram och 2vägs 5.25" bak sen har jag en 12" bas i bakluckan.
Blir det bra eller skulle jag köpt nått annat typ 3vägs eller koax eller va dom heter?

Jag vet inte varför men vissa säger att de bättre o köpa 2vägs än 3vägs när man har baslåda. Stämmer det?
Shit va jobbigt de var att byta den vänstra högtalaren i instrumentbrädan.
Ifall någon ska göra det nångång så tänk på att lossa gallret från vindrutan först alltså längst ifrån dig och sen är de bara ta bort gallret.
Jag visste inte de så fick en spricka i den vänstra.
Det var helt sjukt trångt och pilligt.
Dom fördragna kablarna till högtalaren räckte precis och dom satt fast i en special grej till original högtalarna så när jag klippte bort den så var jag tvungen att förlänga kabeln och det var fan de jobbigaste jag gjort.
Jag har ganska stora händer så de var nästan omöjligt och sen att få in ljus där medans man höll på. Men resultatet blev bra iaf.
På högra sidan var kablarna längre så där tog det bara 2min att byta.

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]