Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Jag har en volvo s40 1.8 16v -96 . När jag kör den riktigt varm och sedan stänger av den så går den inte på cylinder 1. Det förekommer bara när bilen är varm, den går bra när den är kall. Jag felsökte med dator och den uppgav tändspole 1. Så kan det vara den ? jag tog loss tändkablarna från tändspolen och bara satte tillbaka dom och då gick den som den skulle. Men som sagt problemet kommer bara när bilen är varm . Så det kan väl mycket väl vara tändspolen som börjar göra sitt ? Tack på förhand / Kristoffer
Krille89 skrev:Hejsan! Jag har en volvo s40 1.8 16v -96 . När jag kör den riktigt varm och sedan stänger av den så går den inte på cylinder 1. Det förekommer bara när bilen är varm, den går bra när den är kall. Jag felsökte med dator och den uppgav tändspole 1. Så kan det vara den ? jag tog loss tändkablarna från tändspolen och bara satte tillbaka dom och då gick den som den skulle. Men som sagt problemet kommer bara när bilen är varm . Så det kan väl mycket väl vara tändspolen som börjar göra sitt ? Tack på förhand / Kristoffer

Den ska inte gå när man stänger av den :wink: (kunde inte låta bli)
det är helt klart någon av tändspolarna som är trasiga!
hade samma problem med min v40. gick som den skulle när den var kall, men när den blev varm gick den bara på 2 cylindrar. knacka med baksidan på en skruvmejsel på tändspolarna när den håller på att bli varm för att se vilken som är defekt.
köpte två nya tändspolar för att vara på den säkra sidan, var bara en som var defekt dock.

du kan PMa mig när du vet vilken du behöver, (svart eller vitkontakt).
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]