lelleb skrev:Hallå någon som kan förklara för en lekman hur och med vad jag felkodtestar min 240 /230f 89a har troligtvis ett elfel reläfel relaterat till ryckig gång på alla varvtal men bara då och då,verkar som om fenomenet uppstår när motorn körts ett tag och blivit riktigt genomvarm, tacksam för alla ev förslag Mvh Lelle.
Läsa ut felkoder kan man göra på följande sätt.
Om du tittar i motorrummet vid vänster (förarsidan) fjäderbenshus, då kan du då se en plastdosa där med ett avtagbart lock.
Lyft på locket. I locket sitter ett stift med en kabel. Sätt stiftet i det uttag du vill göra diagnos.
Uttagens adresser:
Hål 1 = Växelstyrning.
Hål 2 = Motorstyrning (LH2.4 bränsleinsprutning).
Hål 3 = ABS.
Hål 5 = ?
Hål 6 = Elektronisk tändsystem (EZ116K).
De som är intressanta nu är hål 2 och 6
*Vrid på tändningen till läge 2 (Varningslampor i instrumentet tänds).
*Tryck ner knappen en gång (en sekund) på diagnosboxen (lampan lyser när knappen är nertryckt).
*Nu börjar lampan blinka en kod. T.ex.: * * --- * * * --- * * vilket motsv. 2-3-2.
Läs ur felkoderna igen genom att trycka en gång (en sekund) på diagnosboxens knapp. När samma kod(er) återkommer, finns ej flera att utläsa.
Koden 1-1-1 = Inga fel loggade i systemet. Gör samma sak i uttag 6
För nollställning av koder är det enklaste att ta ur systemsäkringen, som sitter snett ovanför batteriet i en vit flatsäkringshållare någon minut och sedan sätta tillbaka den.
För övrigt kan ditt problem vara bränslepumpsreläet, detta relä drabbas ofta av s.k. kallödningar som brukar ställa till problem när reläet börjar bli varmt. Om du har möjlighet så rekommenderar jag dig att löda om alla lödpunkter i reläet hur fina dom än kan se ut.
Mvh GK