Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lelleb
Hallå någon som kan förklara för en lekman hur och med vad jag felkodtestar min 240 /230f 89a har troligtvis ett elfel reläfel relaterat till ryckig gång på alla varvtal men bara då och då,verkar som om fenomenet uppstår när motorn körts ett tag och blivit riktigt genomvarm, tacksam för alla ev förslag Mvh Lelle.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
lelleb skrev:Hallå någon som kan förklara för en lekman hur och med vad jag felkodtestar min 240 /230f 89a har troligtvis ett elfel reläfel relaterat till ryckig gång på alla varvtal men bara då och då,verkar som om fenomenet uppstår när motorn körts ett tag och blivit riktigt genomvarm, tacksam för alla ev förslag Mvh Lelle.
Läsa ut felkoder kan man göra på följande sätt.

Om du tittar i motorrummet vid vänster (förarsidan) fjäderbenshus, då kan du då se en plastdosa där med ett avtagbart lock.

Lyft på locket. I locket sitter ett stift med en kabel. Sätt stiftet i det uttag du vill göra diagnos.

Uttagens adresser:

Hål 1 = Växelstyrning.
Hål 2 = Motorstyrning (LH2.4 bränsleinsprutning).
Hål 3 = ABS.
Hål 5 = ?
Hål 6 = Elektronisk tändsystem (EZ116K).

De som är intressanta nu är hål 2 och 6

*Vrid på tändningen till läge 2 (Varningslampor i instrumentet tänds).
*Tryck ner knappen en gång (en sekund) på diagnosboxen (lampan lyser när knappen är nertryckt).
*Nu börjar lampan blinka en kod. T.ex.: * * --- * * * --- * * vilket motsv. 2-3-2.

Läs ur felkoderna igen genom att trycka en gång (en sekund) på diagnosboxens knapp. När samma kod(er) återkommer, finns ej flera att utläsa.
Koden 1-1-1 = Inga fel loggade i systemet. Gör samma sak i uttag 6

För nollställning av koder är det enklaste att ta ur systemsäkringen, som sitter snett ovanför batteriet i en vit flatsäkringshållare någon minut och sedan sätta tillbaka den.

För övrigt kan ditt problem vara bränslepumpsreläet, detta relä drabbas ofta av s.k. kallödningar som brukar ställa till problem när reläet börjar bli varmt. Om du har möjlighet så rekommenderar jag dig att löda om alla lödpunkter i reläet hur fina dom än kan se ut.

Mvh GK
av lelleb
Hej GK och tack så mycket för den välgjorda förklaringen som även jag förstod ska göra som du förklarat och hoppas verkligen jag kommer få svar vad som felar, Tack än en gång Mvh Lelle.
Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]

Hej, Är det någon som vet måtten […]

Ett alternativ till att gissa kan ju vara att bes&[…]