Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#467595
Hej. Vi har ju diskuterar många gånger om man ska byta vatten pumpen eller en, när man byter kamrem.
Idag hade jag till allas glädje en V70N Med rasad vattenpump, bilen hade en D5 som enligt mätaren rullat 41000 mil (kändes som den gått längre)
sista jag såg deta var det på en bensinade, o det är 8-9 år sedan, så så vanligt är det inte.
både den gången & den här gången körde kunde hit med bilen = inget motore ras alltså, bara regält glappt & fruktansvärt oljud.
av rd350
#467606
Min v90 gick 39000 mil innan pumpen började läcka, men det känns ändå bra att byta den vid kamremsbyte. På en kundbil är det inte så stora pengar i det hela och en billig försäkring att man gjort allt man kan för att undvika ras.
Användarvisningsbild
av CarMan
#467611
käns helt onödigt att byta anser jag.
är det nå nån gång som hörtalas om nån som har haft motor ras på en volvo motor? inte jag ialla fall...
av mikebike
#467696
Hur gör Volvo-verkstäderna?

Jag bytte min kamrem på förra bilen på en oberoende verkstad och de bytte inte vattenpump. Däremot bytte de kamremmen i samband med byte av vevaxeltätning. :wink:
Senast redigerad av 1 mikebike, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
#467835
Dieslarna har ju en ganska bred kamrem. den motor jag bytte på igår, där var vaten pumpen så glapp attskovelhjulet på insidan var det enda som styrde imot (det var rigält svarvat på insidan av pumpen).
Remmen vandrar ju alltis ut när et hjul lutar, så på denna låg 1/3 del av kamremen utanför kamaxel dreven (på vevaxeln kan den inte vandra utanför)
Tydligen hoppar inte remen ändå?
Användarvisningsbild
av FredrikSvensson
#468097
Jag jobbar också som bilmekaniker,jag rekomenderar alltid att byta vattenpump om den drivs av kamremmen.
Det är lika viktigt som att byta löphjul och spännhjul,den har ju snurrat lika mycket. Lite surt att behöva betala för jobbet en gång till för kunden om vattenpumpen skulle ge sig efter 1000 mil t e x.
9 av 10 kunder betalar gärna för den lilla mer kostnaden som det blir för pumpbytet. Pumpen en ca 1000 lapp och någon hundring för att byta den plus någon liter glykol.
Jag vet att Volvoverkstäderna säger att det inte behövs.
Hade en kund som hade köpt en V70 på en Volvofirma som kamrems servicen precis ( ca 500 mil sen)var gjord på.
Han kom till mig för att det hördes ett knapprande ljud när motorn stod på tomgång,och visst var det vattenpumpen som höll på att ge upp.
Användarvisningsbild
av CarMan
#468296
Du jobbar som bilmekaniker, men inte på volvo verksta!
Fördelen att jobba på volvo verksta är att man kan just volvos motorern väldigt bra! Vi vet att vattenpumparna inte går sönder.
När man jobbar på en verksta som jobbar med alla bilmärken så har man svårare att ha koll på alla märkens olika vatten pumpar & vilka som håller o inte håller.

Det ger ju desutom bra pengar att sälja på en extra vaten pump (väldigt lätt att sälja på också, med argumentet at motorn kan rasa)

Har du sett en volvo motor där motorn rasat på grund av at vatten pumpen gåt sönder? jag har aldrig hörtalas om nån! Så jag kan inte med gott samvete sälja på en vatten pum, bara för att jag ska tjäna mer pengar. (jag vet ju att det är så extremt sällsynt att vatten pumpen rasar!)

hur ofta rasar generatorns lager? hur ofta rasar AC kompressorns lager?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]