- tor 18 nov 2010, 21:29
#467574
Hej
I väntan på nya bromsbackar så monterade jag ner spjällhus och tomgångsmotor för att rengöra. (har haft lite orolig tomgång.) Jag gjorde rent med t-sprit och tops/trasa väldig varsamt. Återmonterade spjällhus med ny packning och sprutade tomgångsmotorn med WD-40 sen tömde jag den. Kollade spjällägesgivaren, hörs ett klick när jag manövrerar den.
Väl ute och kör när den är kall är allt ok. Vid varm motor är tomgången konstant hög, ca 13000-1400 rpm stabilt. Innan rengörning/smörjning var tomgången aldrig hög därimot lite orolig, låg då på 500-700 rpm.
1.Jag jag misstänker tomgångsmotorn. Finns det något knep för att funktionstesta den? (t.ex slangar borta och med kabel ansluten sen tändning på). Vad ska ske då om den är ok?? Kan tomgångsmotorn bara "hakat upp" sig?? Ska jag fortsätta att smörja den med WD-40
2.Någon som vet om min Volvo 740 GL B230F -92 har förpump?? Blev osäker när jag kollade runt på nätet.
Mvh
Micke
I väntan på nya bromsbackar så monterade jag ner spjällhus och tomgångsmotor för att rengöra. (har haft lite orolig tomgång.) Jag gjorde rent med t-sprit och tops/trasa väldig varsamt. Återmonterade spjällhus med ny packning och sprutade tomgångsmotorn med WD-40 sen tömde jag den. Kollade spjällägesgivaren, hörs ett klick när jag manövrerar den.
Väl ute och kör när den är kall är allt ok. Vid varm motor är tomgången konstant hög, ca 13000-1400 rpm stabilt. Innan rengörning/smörjning var tomgången aldrig hög därimot lite orolig, låg då på 500-700 rpm.
1.Jag jag misstänker tomgångsmotorn. Finns det något knep för att funktionstesta den? (t.ex slangar borta och med kabel ansluten sen tändning på). Vad ska ske då om den är ok?? Kan tomgångsmotorn bara "hakat upp" sig?? Ska jag fortsätta att smörja den med WD-40
2.Någon som vet om min Volvo 740 GL B230F -92 har förpump?? Blev osäker när jag kollade runt på nätet.
Mvh
Micke