Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mussli99
Hej

I väntan på nya bromsbackar så monterade jag ner spjällhus och tomgångsmotor för att rengöra. (har haft lite orolig tomgång.) Jag gjorde rent med t-sprit och tops/trasa väldig varsamt. Återmonterade spjällhus med ny packning och sprutade tomgångsmotorn med WD-40 sen tömde jag den. Kollade spjällägesgivaren, hörs ett klick när jag manövrerar den.
Väl ute och kör när den är kall är allt ok. Vid varm motor är tomgången konstant hög, ca 13000-1400 rpm stabilt. Innan rengörning/smörjning var tomgången aldrig hög därimot lite orolig, låg då på 500-700 rpm.

1.Jag jag misstänker tomgångsmotorn. Finns det något knep för att funktionstesta den? (t.ex slangar borta och med kabel ansluten sen tändning på). Vad ska ske då om den är ok?? Kan tomgångsmotorn bara "hakat upp" sig?? Ska jag fortsätta att smörja den med WD-40

2.Någon som vet om min Volvo 740 GL B230F -92 har förpump?? Blev osäker när jag kollade runt på nätet.

Mvh
Micke
Hemulen skrev:Misstänker du ställt in spjälläget fel,kolla igen. :???:
Jag har inte rört någon inställning vad jag vet.?? :???: Bara demonterat spjället och rengjort invändigt försiktigt.
Jag jag misstänker tomgångsmotorn. Finns det något knep för att funktionstesta den? (t.ex slangar borta och med kabel ansluten sen tändning på). Vad ska ske då om den är ok?? Kan tomgångsmotorn bara "hakat upp" sig?? Ska jag fortsätta att smörja den med WD-40
Har du en tomgångsmotor med 2 eller 3 stift i kontakten. på en med 3 stift bör gälla 40 Ohm mellan de yttre stiften och mellan mittstift och yttre stift 20 Ohm. På en med 2 stift bör det vara 8 Ohm. Mekaniskt har den med 3 stift en kolv som fritt skall röra sig, kan kontrolleras genom att demontera komponenten i fråga och vicka på den. En med 2 stift kan funktionskontrolleras genom att ansluta batterispänning till kontaktstycket då du tydligt skall kunna höra hur ventilen arbetar, ventilen stänger vid spänning och öppnar när spänningen fösvinner. Tomgångsmotorn rengöres med fördel med hjälp av bromsrengöring som löser sot mycket bra, tänk dock på att inte få in rengöringsvätskan på den sida där kontlakten sitter.
Någon som vet om min Volvo 740 GL B230F -92 har förpump?? Blev osäker när jag kollade runt på nätet
Jag undrar om det inte är så att Regina-systemet bara har en pump i tanken.

Skruven vid spjällhuset har nog samma funktion som för LH Jetronic, skall bara justeras mot klacken och inte mer för systemet skall se till att tomgången regleras.

Mvh GK
Rengör man spjällhuset från sotkaka så stämmer inte spjällets läge om tidigare ägare,verstad justerat glappet med sotkaka,då blir öppningen i spjället för stor med förhöjd tomgång som resultat. Fyrkantig tändspole vid vänster fjäderbenstorn= Regina. :)
Hemulen skrev:Rengör man spjällhuset från sotkaka så stämmer inte spjällets läge om tidigare ägare,verstad justerat glappet med sotkaka,då blir öppningen i spjället för stor med förhöjd tomgång som resultat. Fyrkantig tändspole vid vänster fjäderbenstorn= Regina. :)
Okej då ska jag kolla vad som händer när jag justerar på skruven. (iofs så hade jag inte någon sotkaka, det var knappt skitigt.) Jaja det blir att vrida upp hårdrocksaggregatet i garaget ikväll då. 8 :D
Tog ni bort spjällkontakten när spjällhuset rengjordes?

Grundinställning av spjällhus:

*Skruva bort spjällkontakten.
*Skruva ut justerskruven så den skiljs från hävarmen.
*Öppna och släpp tillbaka spjället.
*Skruva in justerskruven tills den precis vidrör hävarmen.
*Skruva nu in skruven ytterliggare 1 varv.
*Dra åt justerskruvens mutter (utan att ändra skruvens läge).
*Skruva dit spjällkontakten (så att du fortfarande kan vrida dess läge).
*Håll hävarmen mot justerskruven och vrid spjällkontakten moturs precis tills spjällkontakten gör ett försök att pressa upp spjället.
*Dra åt spjällkontaktens skruvar.

Nu ska du höra ett klick ifrån spjällkontakten precis när spjället börjar öppna och när du släpper tillbaka spjället så ska hävarmen vila mot justerskruven. Med ett 0,45mm bladmått mellan justerskruv och hävarm, ska man inte höra något klick när man öppnar/stänger spjället.
Med ett 0,15mm bladmått, ska man åter höra klicket när man öppnar/stänger spjället.

När gasrullens länkage är återmonterat på hävarmen, får denna inte vara så spänd att hävarmen dras ifrån justerskruven!
av NilsO
Ett annat sätt att testa tomgångsventilen: Låt motorn gå och knip åt på slangen till tomgångsmotorn så att ingen luft kan komma igenom (exv med en polygrip). Då ska tomgångsvarvtalet sjunka till ca 400 varv/minut (jag har läst 420 varv/minut någonstans; på min likadana bil blir det ca 400), eller motorn stanna. Är tomgången avsevärt högre är spjället/etc feljusterat eller finns det en läcka.

Ett tredje sätt att testa tomgångsventilen: Gör det inbyggda funktionstestet, dvs öppna locket till diagnosboxen, sätt kontakten i hål "2". Slå på tändningen och tryck ner knappen tre gånger. Varje nedtryckning ska vara drygt en sekund. Då ska följande hända, en sak i taget: (1) Spridarna knattrar, (2), tomgångsventilen arbetar en liten stund, (3) kallstartinsprutaren (sitter på insugets undersida) knattrar och (4) spridarreläet slår på och av några gånger (låter ungefär som blinkers). Det hela upprepas några gånger.

Reginasystemet har mycket riktigt bara en bränslepump, och den sitter i tanken. Den ger det fulla bränsletrycket, och eftersom den sitter där den gör behövs ingen förpump.
NilsO skrev:Ett annat sätt att testa tomgångsventilen: Låt motorn gå och knip åt på slangen till tomgångsmotorn så att ingen luft kan komma igenom (exv med en polygrip). Då ska tomgångsvarvtalet sjunka till ca 400 varv/minut (jag har läst 420 varv/minut någonstans; på min likadana bil blir det ca 400), eller motorn stanna. Är tomgången avsevärt högre är spjället/etc feljusterat eller finns det en läcka.
Hur har du tänkt att kontrollera tomgångsventilens funktion om du gör sådär?? Det du får reda på när du stryper luften till tomgångsmotorn är om grundtomgången är rätt (d.v.s. mellan 480 & 520 rpm). Detta gäller då spjällhuset är rent.

PS! Gör ALDRIG några justeringar på spjället eller spjällkontakten innan huset är helt rengjort!!!

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]