Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
FXWG skrev:Hej forumvänner. Jag har en lite trimmad 940. En 230 med 531 topp och t-kam,Viking Ekomax chip 0.8 i ladd. Den tar aldrig under 1,2 liter/mil. Jag körde med kärra kopplad till bilen och den drog 1,6!!! Den visar inga fel i OBD, jag har kollat lambdan UA. avgas värdena ok. Bilen känns orkeslös under 3000 varv, och rycker lite vid försiktigt gaspådrag. Jag har bytt stift,kablar, vacuumslangar,btr+spridare,tempgivare,lambda...Har också provat med annan bränslebox oc tändbox.Alla jordningar är oxå kollade Chippet är bytt tillbaka till det jag hade innan, dvs ett economi-chip. Förra sommaren drog den 0.89 L/mil,då hela familjen var till Holland. Vad kan vara fel????? :( MVH/fxwg
Har du kollat att kamrem inte hoppat nåt hack?
När bytte du luftfilter sist?
Har du kollat tändspole(ar)?
Du har väl inte bytt däcksdimension?

Kan också vara att motorn blivit allmänt trött, har du kollat kompet i cylindrarna?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Odin
Har inga råd men tycker att min -95 ltt 945 åxå är törstig. 1,2 med en hel del landsväg. Kan det vara att databoxen får fel motortemp? & hur kollar men det isf.
av FXWG
:?: :?:
gnestakalle skrev:Har du kollat att kamrem inte hoppat nåt hack?
När bytte du luftfilter sist?
Har du kollat tändspole(ar)?
Du har väl inte bytt däcksdimension?
Jag har kollat remskivorna,men även testat tändläget med stroboskop-lampa, Luftfiltret bytte jag i Juli. Tandspolen är bytt, och däcksdimensionen är densamma som var innan.... :?: Mvh/fxwg
av FXWG
Nu har jag äntligen fått felkod.. det var ECT givaren (Mekonomen) som var kass. Efter byte till VOLVO original så har lambdalampan slutat lysa, men bensinförbrukningen är densamma som tidigare :roll: . Jag har vänt ut o in på hela bilfan utan att hitta något direkt fel så nu kör jag skiten till skroten och köper en Rumänsk kvalitetsvagn :-O) :-O) DACIA :-O) :-O) istället!!!! Om ingen kan tala om vari felet ligger Skojade bara!
av rd350
Hur mår katalysatorn? Det är inte så att den är igensatt? Har du kört felkoder med tex. volvos systemtester där du kan gå in och kolla värdena på tex tempgivaren känner den att det är tio grader kallt alltid är det inte säkert att du får en felkod för det, värt att tänka på :wink: En annan "dum" sak, visar vägmätaren rätt? Min V90 visar ett par km för lite per mil!
av FXWG
rd350 skrev:Hur mår katalysatorn? Det är inte så att den är igensatt? Har du kört felkoder med tex. volvos systemtester där du kan gå in och kolla värdena på tex tempgivaren känner den att det är tio grader kallt alltid är det inte säkert att du får en felkod för det, värt att tänka på :wink: En annan "dum" sak, visar vägmätaren rätt? Min V90 visar ett par km för lite per mil!
Jag tror inte att katalysatorn är igensatt,då bilen skjuter på "skapligt" vid varvtal över 3000 rpm, borde inte bilen gå sunkigare då???? Och sen var det, det där med släpvagnskörning.... Alltså, vad fan är det för fel?? Jag kör ju inte med en boggie-husvagn utan ett vanligt bromsat släp (med justa bromsar) :-(O) Mvh/fxwg
av Afolkers
Går den bra över 3000rpm? Min ltt (samma setup som din förutom 531 topp) går som bäst UNDER 3000rpm. Har du verkligen orginal kam i den?

Jag har precis mätt vad min drar, med vinterdäck, blandad körning, relativt lugnt körning, och den drar imellan 1.1-1.2, dock är min automat. En manuell ska dra mindre om du inte kör som ett jävla svin jämt så klart :lol:
av FXWG
Nu går bilfan som den ska igen, drar ca 0,96 L/milen. Det enda som bekymrar mej är att jag inte gjort ett dyft med den ???????
Men det är väl bara att se glad ut och hoppas att den fortsätter så :D

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]