Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av banossral
V70XC, 2001, 21500 mil, aut.
Olja läcker under motorn på högersida (gaveln tror jag). Packboxen (O-ringen) på vevaxeln är utbytt i hopp om att det var där läckaget var, men icke. Det är inget litet läckage utan snarare tvärtom. Har försökt att se var det kan läcka ut olja men det är i stort sett omöjligt.
Någon som har ett tips om var man ska söka eller haft ett liknande problem och vad man kan göra för att få stopp på eländet? :twisted:

Flyttar inlägget till rätt forumsdel (S60, S80, V70N, XC70 (00-07), XC90)
samt förtydligade rubriken
/ Grammse
Användarvisningsbild
av ketto
packboxar vid kamaxlar?
av *pettson*
ketto skrev:packboxar vid kamaxlar?
Stor sannolikhet att det är just dom. Bara att byta, men nu vill jag höja ett varningens finger för eftermarknadspackboxarna. Missförstå inte, dom tätar. Men dom är inget vidare till T modeller.
Volvo har gummerad yta på sina som biter fast ordentligt. Eftermarknadsditona har plastyta (finns naturligtvis att beställa med gummerad yta, men det är inte dom som brukar säljas tyvärr. Men alltså bara en tanke att ha i huvudet när man mekar turbo.
Bild
Volvo till vänster och eftermarknads till höger.
av ÖIVIN
Har en V70 -97 GLT. Hade också oljeläckage som var svårt att hitta. Till slut upptäckte jag att det var packningen till oljelocket som var dåligt. Bytte denna och sedan inget läckage.Kostar c:a.20 kr på volvo.
Imma i strålkastarna

Det är fullt normalt med kondens enligt Volvo[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]