Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zkiddz
Vtox, inte jag heller, det har förmodligen att göra med att Clåset inte kan låsa upp eftersom vi har en främmande låskolv i förardörren, du kan ta i så nyckeln böjer sig, men du kommer inte få upp den via passagerar dörren endå :)

Trust me, jag har försökt:D
av metalHJ
KKR skrev:
metalHJ skrev:
Anledningen till att du inte kan låsa upp dörren med nyckel när du låst med fjärren beror på att du aktiverat BLL (Blockerat Låsläge) när du låser med fjärr, detta läge aktiveras 30 sek. efter att du låst med fjärren och du hör tydligt ett klick från alla dörrar. Och mig veterligen kan man inte öppna med nyckel då. Det är i alla fall tvärstopp att öppna innifrån, enda vägen in och ut är alltså då genom att krossa en ruta.
Självklart kan man öppna låset med nyckel även när BLL aktiverats. Däremot kan du inte öppna inifrån genom att krossa en ruta och sticka in handen.
Tackar för rättelse, var inte helt säker på hur det var med att öppna med nyckel! :-)-)

Men för att klargöra vad BLL är bra för, så är det alltså att tjuvarna inte ska kunna öppna dörren och få med sig större saker? Att försöka stjäla bilen genom att ta fönstervägen när den är utrustad med IMO/Startspärr är ju också helt klart struligt om man inte verkligen vet vad man gör...
av juste
Är det möjligt att byta låscylinder mellan höger och vänster dörr? I så fall har du löst ditt problem. Nästan iallafall. :wink:
av Vtox
Haha bra tänkt. Vet dock inte om det fungerar?

Zkiddz: Du hade ju bytt cylinder på din dörr eller hur? Fungerade det sen med c-lås och med passagerardörren, efter du hade bytt på förarsidan? Jag menar, går allt som en klocka nu, eller har du fortfarande samma problem med passagerardörren? :P
av zkiddz
Nej jag bytte aldrig, det är därför jag har original cylindern uppe i lägenheten:)

Jag var tvungen att riva ner inredningen och snabbt få på dom nya dörrarna, pga av pissigt väder, plus att jag saknade borr..

Men det kommer ta hand om problemet om du har 2 original cylindrar i dörrarna:)

Juste:
I teorin borde det ju lösa problemet att byta mellan dörrarna, men varför krångla och riva ner 2 inredningar och massa annat, när han kan beställa en ny billigt:) ?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]

Bytte på våran äldre v90, en my18[…]