- ons 17 nov 2010, 23:44
#467266
Utgångsprojektet är en 960 -95, och kommer även förbli det, dock lite fräschare förhoppningsvis. Bilen har en äldre ägare innan mig och är fullservad på Volvo. Tyvärr har den gått mycket på salta vägar och är därför svårt angripen av rost på främst fram- och bakvagn samt batterilåda.
Tanken är att få bilen i orginalskick! Och pedant som jag är gör att jag kommer att få lirka med ekonomin då den just nu inte är så stadig ;)
Info:
Manuell
2.5l
Farthållare
Ecc
El-antenn
4x elhissar
Elspeglar
Yttertemp
Stolvärme fram
25kmil
Orginal alufälgar
ROST!!!





Notera dragkroken





DÅ börjar vi med nedmonteringen då! (Blir mer djupgående senare, missa en massa kort)
För att slippa bromsoksoljespill;) tar vi en bräda mellan stol och bromspedal. Anledningen är att ventilerna stängs när bromspedalen kommer i ett mellanläge och därmed rinner inte heller någon olja ut. "Läget" är alldeles innan kolvarna åker ut så det är ju bra om en kompis kan notera det.

Tyvärr missade att ta bilder på bromsoken och stötdämparen. De är i alla fall borttagna. Nu ska navet väck! En 36mm hylsa, biffiga muskler eller som jag ett jävligt långt rör. Med kofoten hindrar jag skivan från att snurra. Går även att rycka i handbromsen, men även den hade jag hunnit ta bort.


Då var navet, sötdämpare, bärarmar, länkarmar och vad det nu heter :S väck. Sakerna har suttit länge så det krävs många hårda ord och en stor slägga. Rostlösare har nog blivit min bästa vän.. eller släggan är nog snäppet bättre ;)
Navet dras bara av från drivaxeln (läs slägga med våld) när alla skruvar till länkarmar o.s.v tagits bort.
Enklaste nedmonteringen vet jag inte men hela multiliniken kan även tas ned i en hel del. Jag gjorde så här eftersom det hela tiden slutade med att jag ville riva mer ;)
Det är en fördel att använda domkraft på undre länkarm för att inte bladfjädern ska smälla ner när de andra länkarna tas lös.


Stötdämparens fäste ser ni längst upp till vänster (den rostiga delen). Längst upp till höger sitter vä.bakre fäste till multilinken.

Pallbocken står under bärarmen? och därför monterar jag ner den sedan.

Jaha då sänker vi ner skiten! Multilinkens fäste fram kan skådas till höger :)
Spelar ingen roll om domkraften står lite fel från början, bara att rätta till den med slägga för att få rätt viktfördelning. Inte så kul om allt rasar över en.

Innan multilinken sänks ner så ska kardan tas lös! Det sitter 6st insektsskruvar. Storlek 6 tro jag. De är lätta att skruva bort.

Kontakten på axelklumpen tas väck nu!

Snart nere..

Jaha då var vi landade!

Lite bilder:


Dags för skruvning igen!
Tre pallbockar fick agera som hållare. Då är det lätt att komma åt skruvarna underifrån.


Hejdå överdel!

Hej på dig klump


Bara att lyfta bort klumpen när övre bryggan är borta. Bladfjädern sitter med två skruvar på vardera sida. Eftersom den är utfjädrad i detta stadiet så är det bara fram med 12:an, kanske 13:ons nyckel :)

Markerar vart bladfjädern legat!

Klumpen ser hemsk ut! Dax för blästring kanske? får se vad det blir..

Tanken är att få bilen i orginalskick! Och pedant som jag är gör att jag kommer att få lirka med ekonomin då den just nu inte är så stadig ;)
Info:
Manuell
2.5l
Farthållare
Ecc
El-antenn
4x elhissar
Elspeglar
Yttertemp
Stolvärme fram
25kmil
Orginal alufälgar
ROST!!!





Notera dragkroken





DÅ börjar vi med nedmonteringen då! (Blir mer djupgående senare, missa en massa kort)
För att slippa bromsoksoljespill;) tar vi en bräda mellan stol och bromspedal. Anledningen är att ventilerna stängs när bromspedalen kommer i ett mellanläge och därmed rinner inte heller någon olja ut. "Läget" är alldeles innan kolvarna åker ut så det är ju bra om en kompis kan notera det.

Tyvärr missade att ta bilder på bromsoken och stötdämparen. De är i alla fall borttagna. Nu ska navet väck! En 36mm hylsa, biffiga muskler eller som jag ett jävligt långt rör. Med kofoten hindrar jag skivan från att snurra. Går även att rycka i handbromsen, men även den hade jag hunnit ta bort.


Då var navet, sötdämpare, bärarmar, länkarmar och vad det nu heter :S väck. Sakerna har suttit länge så det krävs många hårda ord och en stor slägga. Rostlösare har nog blivit min bästa vän.. eller släggan är nog snäppet bättre ;)
Navet dras bara av från drivaxeln (läs slägga med våld) när alla skruvar till länkarmar o.s.v tagits bort.
Enklaste nedmonteringen vet jag inte men hela multiliniken kan även tas ned i en hel del. Jag gjorde så här eftersom det hela tiden slutade med att jag ville riva mer ;)
Det är en fördel att använda domkraft på undre länkarm för att inte bladfjädern ska smälla ner när de andra länkarna tas lös.


Stötdämparens fäste ser ni längst upp till vänster (den rostiga delen). Längst upp till höger sitter vä.bakre fäste till multilinken.

Pallbocken står under bärarmen? och därför monterar jag ner den sedan.

Jaha då sänker vi ner skiten! Multilinkens fäste fram kan skådas till höger :)
Spelar ingen roll om domkraften står lite fel från början, bara att rätta till den med slägga för att få rätt viktfördelning. Inte så kul om allt rasar över en.

Innan multilinken sänks ner så ska kardan tas lös! Det sitter 6st insektsskruvar. Storlek 6 tro jag. De är lätta att skruva bort.

Kontakten på axelklumpen tas väck nu!

Snart nere..

Jaha då var vi landade!

Lite bilder:


Dags för skruvning igen!
Tre pallbockar fick agera som hållare. Då är det lätt att komma åt skruvarna underifrån.


Hejdå överdel!

Hej på dig klump


Bara att lyfta bort klumpen när övre bryggan är borta. Bladfjädern sitter med två skruvar på vardera sida. Eftersom den är utfjädrad i detta stadiet så är det bara fram med 12:an, kanske 13:ons nyckel :)

Markerar vart bladfjädern legat!

Klumpen ser hemsk ut! Dax för blästring kanske? får se vad det blir..

Senast redigerad av 40 Team240, redigerad totalt 0 gång.