Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Team240
Utgångsprojektet är en 960 -95, och kommer även förbli det, dock lite fräschare förhoppningsvis. Bilen har en äldre ägare innan mig och är fullservad på Volvo. Tyvärr har den gått mycket på salta vägar och är därför svårt angripen av rost på främst fram- och bakvagn samt batterilåda.
Tanken är att få bilen i orginalskick! Och pedant som jag är gör att jag kommer att få lirka med ekonomin då den just nu inte är så stadig ;)

Info:
Manuell
2.5l
Farthållare
Ecc
El-antenn
4x elhissar
Elspeglar
Yttertemp
Stolvärme fram
25kmil
Orginal alufälgar

ROST!!!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Notera dragkroken
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

DÅ börjar vi med nedmonteringen då! (Blir mer djupgående senare, missa en massa kort)

För att slippa bromsoksoljespill;) tar vi en bräda mellan stol och bromspedal. Anledningen är att ventilerna stängs när bromspedalen kommer i ett mellanläge och därmed rinner inte heller någon olja ut. "Läget" är alldeles innan kolvarna åker ut så det är ju bra om en kompis kan notera det.
Bild

Tyvärr missade att ta bilder på bromsoken och stötdämparen. De är i alla fall borttagna. Nu ska navet väck! En 36mm hylsa, biffiga muskler eller som jag ett jävligt långt rör. Med kofoten hindrar jag skivan från att snurra. Går även att rycka i handbromsen, men även den hade jag hunnit ta bort.
Bild

Bild

Då var navet, sötdämpare, bärarmar, länkarmar och vad det nu heter :S väck. Sakerna har suttit länge så det krävs många hårda ord och en stor slägga. Rostlösare har nog blivit min bästa vän.. eller släggan är nog snäppet bättre ;)
Navet dras bara av från drivaxeln (läs slägga med våld) när alla skruvar till länkarmar o.s.v tagits bort.

Enklaste nedmonteringen vet jag inte men hela multiliniken kan även tas ned i en hel del. Jag gjorde så här eftersom det hela tiden slutade med att jag ville riva mer ;)
Det är en fördel att använda domkraft på undre länkarm för att inte bladfjädern ska smälla ner när de andra länkarna tas lös.

Bild
Bild

Stötdämparens fäste ser ni längst upp till vänster (den rostiga delen). Längst upp till höger sitter vä.bakre fäste till multilinken.

Bild

Pallbocken står under bärarmen? och därför monterar jag ner den sedan.

Bild

Jaha då sänker vi ner skiten! Multilinkens fäste fram kan skådas till höger :)
Spelar ingen roll om domkraften står lite fel från början, bara att rätta till den med slägga för att få rätt viktfördelning. Inte så kul om allt rasar över en.

Bild

Innan multilinken sänks ner så ska kardan tas lös! Det sitter 6st insektsskruvar. Storlek 6 tro jag. De är lätta att skruva bort.

Bild

Kontakten på axelklumpen tas väck nu!

Bild

Snart nere..

Bild

Jaha då var vi landade!

Bild

Lite bilder:

Bild
Bild

Dags för skruvning igen!
Tre pallbockar fick agera som hållare. Då är det lätt att komma åt skruvarna underifrån.

Bild
Bild

Hejdå överdel!

Bild

Hej på dig klump

Bild

Bild

Bara att lyfta bort klumpen när övre bryggan är borta. Bladfjädern sitter med två skruvar på vardera sida. Eftersom den är utfjädrad i detta stadiet så är det bara fram med 12:an, kanske 13:ons nyckel :)

Bild

Markerar vart bladfjädern legat!

Bild

Klumpen ser hemsk ut! Dax för blästring kanske? får se vad det blir..

Bild
Senast redigerad av 40 Team240, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Team240
SA4AQS skrev:Oj, Oj, Oj,

Jag vill också. Ska bli kul att följa projektet och vad är det som syns i bakgrunden i baljorna svalvel syra?
Det kommer en smygtitt i nästa update! ;)
päpplet skrev:vart är rosten? Hittills har jag bara sett ytrost :lol:
Jag gillar inte ytrost ;) Men nja fjäderben, OK, byglar m.m har fint med rost! Rosten skall bort innan det blir gravrost kan man väl säga :) Jo batterilådan var bortrostad, kommer en bild på min nya snart.
Senast redigerad av 1 Team240, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Team240
Dagens första update:

Dragkroken är färdigmålad! Färg med gummiegenskaper. Vill minnas att det var Hagmans F40?. Jaja finns på mekonomen iaf för 105kr/l.

Bild

Batterilådan är klar! Helt urkapad och ersatt med aluminium som jag bockat och nitat. Den är gjord efter originalet och därför passar även batterihållaren. Denna ska väl inte rosta i första, andra eller tredje taget ;)

Bild
Bild
Bild
Bild

Hittade nya tutor bland all skit man samlar på sig. De har fått en svart jordbruks färg som ska tåla mycket. Får se om jag byter till 850ins sen eller bara platsen på dem. Det är ju erkänt att tutorna inte håller länge på detta ställe..

Bild

Plåten under luftburken har också fått sig en genomgång. Ska dock blästras vid skarven till hjulhuset.

Bild

Hjulhuset ser bra ut. Lite rost där massan hade lossnat. Har använt en varmluftspistol samt skrapa som medföljer (biltema), jävligt bra med reglerbar temperatur! OBS använd ansiktsmask mot ångor!

Bild
Bild
Bild
Bild

Skrapat framvagnsbalken med stålborste och ståltrissa för borrmaskin. Blir rostätare här då det är för trångt att komma åt överallt.

Bild

Klumpen är jag på lite då och då när annat blir tråkigt. Förbannat vad gravrost är tråkigt och jobbigt att ta bort. Mejsel och slägga används som första behandling.

Bild

Jaha då går vi över till bränsletanken! En stor svart plastklump.. jippi.
Staget sitter fäst med 2st 14mm? skruvar på vänster sida och 1st 14mm på höger sida under karossen. Skruva bort dessa medan en domkraft vilar under bränsletanken.

Bild
Bild
Bild

Tanken sitter också fast på högersida vid avgassystemet som jag lyckligtvis redan hunnit ta bort :)

Bild

Här syns skruven bättre!

Bild

Vill man så kan man skruva bort gängen som håller fast grunkan (inte så bra på fackord alá bildelar) till bränsleröret, returen, nivåmätare. Den lossas med mejsel och slägga genom att försiktigt slå på det räfflade. Men det visade sig vara helt i onödan för min del ;)

Bild

Påfyllningsslangen, och luftslangen går in till bagaget. Lossa på dessa och använd rejält med handkraft till den stora slangen! Börja reka den med en rörtång eller liknande om den sitter ordentligt.

Bild

Även kabeln för bränslepumpen eller om det är nivån? ska tas bort.Ni ser två elkablar bredvid varanndra. Den högra (enligt bild) går till tanken och ska tas bort. Den leder in i bagaget och gömmer sig på vänstra sidan vid elantennen.
Den vänstra kabeln är för axelklumpen.

Bild

Här ser man kablar i bagaget!

Bild

Kontaktstycket som lossas!

Bild

Nyp av plastklamrarna och tryck ut kabeln genom hålet in till tanken.

Bild

Nu när allt är löst så är det bara att sänka ner tanken och lirka ur den ur kardan. Kardan går nämligen rakt igenom tanken!

Bild

Nu ska hållaren bort.

Bild

Plastskyddet över bromsrören sitter med 4st 10as nyckel.

Bild

När plastskyddet är borta så ser du hållarens muttrar till tanken. 4st muttrar.

Bild

Det var allt för nu! Dom hemliga baljorna får ni se senare idag :)
:shock: Ja man blir det lite av hur mycket jobb det kan vara :) men även hur über seriöst det uppdateras :)
crumpets skrev:Holy hell :shock: Vad mycket jobb! Skitintressant för mig som mycket latare 960-ägare att få se så detaljerat hur allt sitter fast :) Grymt bra gjort.
Det är lite det som är meningen att visa hur allt sitter och tas lös för andra 960 ägare. Jag har själv länge ha denna info och då kan ja väl lika gärna dela med mig :)

Tack för alla ord! Detta är en tråd för er och mitt dåliga minne ;)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21

Ja det är väl ingen hemlighet att jag fa[…]

100 mil eftersom det ofta handlar om att åka[…]

Jag hadde samma problem med eftermarknadsfjäd[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Jämför med andra bilar som är samma[…]