Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av petkas
har börjad redan fundera på en ny bil (ev. hösten 2011)och det lär bli en AWD xc60,men ang.vinterhjul så hur har ni andra gjord,har ni köpt volvos egna eller har ni beställd tex. från bythjul.se,såg att det skiljer flera tusen i pris om man jämför tex.volvo(21.500kr innan rabatt) o bythjul.se(11.500-15.000kr),vad det gäller passform o kvalitet så kan det inte skilja så mycket mellan "original" o "pirat",JA,JAG VET att om man köper en bil som kostar 500 000kr så ska man inte snåla in på vinterdäcken men man kan alltid göra något annnat med dom pengarna,frågan lägger jag in redan nu därför att bythjul.se brukar alltid ha rätt så kraftiga rabatter under sommartid(i somras sålde dom kompletta vinterhjul till en xc60 för 9800kr) på vinterhjul som har blivit osålda under vintern,så man kunde ta o köpa vinterhjulen i "förskott",så vad tycker ni o varför o en sak till brukar ni välja dubbfria eller dubbade till en AWD :?: :?: :?:
Användarvisningsbild
av CarMan
Kolla bara så både däck & fälg har rätt belastningsklass, samt rätt offset. (& givetvis att det är ett bra däck dom andvänder, avsett för nordiskt klimat)
Användarvisningsbild
av petkas
[quote="CarMan"]Kolla bara så både däck & fälg har rätt belastningsklass, samt rätt offset. (& givetvis att det är ett bra däck dom andvänder, avsett för nordiskt klimat)[/quote

det är bara gislaved eller nokia som gäller,med det där med belastningklass där skulle jag behöva en lektion :oops:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag kör XC60 D5 R-design (20" Cratus på sommaren). Det fanns lite olika vinterdäckspaket men jag ville ha Nokian Hakkapelitta R (fanns inget paket med dom), som är ett nordiskt friktionsdäck. Så det blev fyra st Cratus 18" och Hakka R.

Det blir dyrt, men snyggt! Plus att man vet att dom är gjorda för bilen. Är helt emot att köpa "universalfälgar" och behöva ha centrumringar för att det ska passa. Dessutom är Cratus 18" lätta, många kopior och andra billiga fälgar väger bly...
av Steff 99
Vill man ha hjul som funkar och går att balansera är det orginalfälgar såsom Cratus eller liknande som gäller, för runt 18.000 kan man få 18" med exv. Goodyear eller något annat bra friktionsdäck för nordiska förhållande.
av Petzzon
Steff 99 skrev:Vill man ha hjul som funkar och går att balansera är det orginalfälgar såsom Cratus eller liknande som gäller, för runt 18.000 kan man få 18" med exv. Goodyear eller något annat bra friktionsdäck för nordiska förhållande.
Finns hur många fälgar som helst på eftermarknaden som håller lika hög eller högre kvalitet än Volvos.
Så tycker det är fel att skriva att detta inte skulle funka.
Dock är priset kanske ingen större skillnad då.
Jag köpte helt enkelt nya sommarfälgar från eftermarknaden som enligt min åsikt är klart snyggare än original och använde original 18 tums till vinterdäcken.
av Steff 99
Petzzon skrev:
Steff 99 skrev:Vill man ha hjul som funkar och går att balansera är det orginalfälgar såsom Cratus eller liknande som gäller, för runt 18.000 kan man få 18" med exv. Goodyear eller något annat bra friktionsdäck för nordiska förhållande.
Finns hur många fälgar som helst på eftermarknaden som håller lika hög eller högre kvalitet än Volvos.
Jag köpte helt enkelt nya sommarfälgar från eftermarknaden som enligt min åsikt är klart snyggare än original och använde original 18 tums till vinterdäcken.
Det finns säkert icke orginal fälgar som är lika bra, men köper du icke orginal så vet du inte detta före det du satt dom på bilen om dom är runda eller inte...men det är fritt vem som helst att chansa...oftast får man den kvalite som man betalar för.
av Petzzon
Steff 99 skrev:
Petzzon skrev:
Det finns säkert icke orginal fälgar som är lika bra, men köper du icke orginal så vet du inte detta före det du satt dom på bilen om dom är runda eller inte...men det är fritt vem som helst att chansa...oftast får man den kvalite som man betalar för.
Hur kan du säga det??

Tillverkar Volvo sina fälgar själv? Knappast!! Men dom har säkert höga krav på sina leverantörer.

Det man kan säga att handlar du kvalitet så får du bra grejor.
Volvo har bra kvalitet men bara för detta är dom ju inte ensamma om att tillhandahålla det.

Det du säger stämmer säkert på en billig fälg inköpt på nätet.

Men kan garantera att det finns fälgar av betydligt högre kvalite vad gäller hållbarhet finish och vikt än dom som Volvo har.

Orginal är sällan bäst i förhållande til pris.
av ekwi
Jag skulle vilja tipsa om X-iting cars Uddevalla som tillhandahåller begagnade original Volvo fälgar. Har själv beställt därifrån och de har varit mycket hjälpsamma, beställde 18" Mantus 4 st för 6000:- Skulle det vara några skavanker lackerar de om fälgarna och de blir så gott som nya. Tycker det känns bra att köra in nya bilen med hjul anpassade till bilen, det ET som xc60 har är ju inte helt vanligt...
av perhall
Förr var det ju så att vissa piratfälgar (+ japsarnas originalfälgar) ärgade ordentligt efter några vintrar, medan Volvos och BMW:s (mina erfarenheter då...) höll vinter efter vinter.

Sen tycker jag det ser trevligt ut när bilen är original men det är ju en smaksak.

Kombon beg. originalfälg och nya märkesdäck kan man ibland hitta på blocket - jag gjorde det - 7200 inkl frakt för fyra nya Gislaved NF5 på beg originalfälg i typ nyskick tycker jag är ok./PH

När jag laddar ner får jag hela nä[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]