Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
Naturligtvis går det att fixa själv :) Det beror ju helt enkelt bara på hur händig du är som mek!

Se bara till att ladda upp med lite tålamod och finlir i fingertopparna! Det brukar vara ett pillerjobb att riva låset... Precis hur du går tillväga på en x40 får någon annan själ berätta, annars är det bara att du river och memorerar hur allt satt ihop. Använd kamera så har du back-up om du skulle glömma något, dessutom kan du ju göra en guide för andra här på forumet exakt hur man går tillväga med bilder :-)-)
av zkiddz
hade jag haft kamera så hade jag kunnat dokumentera mitt rivande av båda högerdörrarna, men haynes är en given extra hjälp :)

Sen e det som MetalHJ säger, memorera eller ha kamera tilll hands:)
av Vtox
Härligt! Schysst att ni svarar så snabbt. Jag ska kanske ta tag i det under julen. Har för mycket att göra nu, så tålamodet finns ju inte. Jag kan försöka dokumentera, men det förutsätter ju att det går bra. Kan ju vara kul med en guide om hur man INTE ska göra iof. :roll:

Zkiddz hade du en x40 eller? Haynes snackar ju om att det finns isolering i skit i dörren, som kan ställa till det lite. Hur gjorde du med det?
av zkiddz
Isoleringen dom nämner är plast med något silikonliknande klister runt kanterna, och dom brukar redan vara lite halvt om halvt sönder, varför vet jag inte, tveksam montering kanske:P

Men det ställer inte till med något speciellt, bara var varsam, och du ser själv om du behöver byta eller om du kan laga det med lite hemma knåp.. :)
av Vtox
Fäijnt! Det blir silvertejp i så fall :D Men jag kollade i Haynes och för att få ut låscylindern säger han ju att man ska stoppa in nyckeln i låset. Går det att få ut den ändå, utan nyckel alltså, eftersom jag inte får in min nyckel i låset? ?:-/
av zkiddz
Blev faktist lite nyfiken och kolla vad haynes skrev:)

Det står mycket riktigt att du ska använda nyckeln,

MEN!!!! som tur för dig så har jag min låskolv fastsittandes i handtagsinfästningen här uppe i lägenheten precis som haynes fina bild visar :)

Prövade att bara lossa skruven och ta bort mellanläggs brickan, och sen e det bara att dra ut låskolven-

tror bara nyklen ger ett bättre dragmoment, då kolven satt litegrann, men det är bara att nypa fast med fingrarna och dra ut den! :)
av Vtox
Det låter fint! Bara för det ska jag verkligen försöka dokumentera detta projekt, under julen, om det hinns med! Du har varit till stor hjälp! Tack! Jag återkommer!
av zkiddz
Ja det hade ju hjälpt fler som sitter i samma situation så sådant uppskattas :)

det var så lite så, lycka till med projektet!
Användarvisningsbild
av SvenB
metalHJ skrev:
Anledningen till att du inte kan låsa upp dörren med nyckel när du låst med fjärren beror på att du aktiverat BLL (Blockerat Låsläge) när du låser med fjärr, detta läge aktiveras 30 sek. efter att du låst med fjärren och du hör tydligt ett klick från alla dörrar. Och mig veterligen kan man inte öppna med nyckel då. Det är i alla fall tvärstopp att öppna innifrån, enda vägen in och ut är alltså då genom att krossa en ruta.
Självklart kan man öppna låset med nyckel även när BLL aktiverats. Däremot kan du inte öppna inifrån genom att krossa en ruta och sticka in handen.
av Vtox
KKR skrev:
metalHJ skrev:
Anledningen till att du inte kan låsa upp dörren med nyckel när du låst med fjärren beror på att du aktiverat BLL (Blockerat Låsläge) när du låser med fjärr, detta läge aktiveras 30 sek. efter att du låst med fjärren och du hör tydligt ett klick från alla dörrar. Och mig veterligen kan man inte öppna med nyckel då. Det är i alla fall tvärstopp att öppna innifrån, enda vägen in och ut är alltså då genom att krossa en ruta.
Självklart kan man öppna låset med nyckel även när BLL aktiverats. Däremot kan du inte öppna inifrån genom att krossa en ruta och sticka in handen.
Men fasen vad skumt då! Jag kan verkligen inte öppna passagerardörren på höger sida, med nyckeln, om jag har låst bilen med fjärren. Om jag låst bilen manuellt kan jag öppna dörren med nyckeln, men när jag låst bilen med fjärren går det inte att vrida om nyckeln för att öppna dörren. Blir inte klok på detta!

Är ju en hel del extra jobb att ta loss hela […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Tändspolen ger gnista med utplockade tän[…]

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.