Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sevenfold
kan man ha avgaskam istället för insugskam på B5254 ?

funkar ju så på bmw m50
men med volvo vet jag ej
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Rent fysiskt så passar dem ju, men nockarna hamnar helt fel. Det går ju att bygga om så att det är möjligt, men det finns bättre ider. Och visst kan det finnas vissa mindre vinster med det på en del motorer, men generellt är det bättre att skaffa riktiga anpassade kammar istället. Alternativt en gradskiva och helst en bromsbänk och prova sig fram med att vrida kammarna framåt / bakåt / ihop eller isär beroende på vilket resultat man är ute efter.
Användarvisningsbild
av Sevenfold
ok så antar att ventilerna skulle gå i kolvarna då.. vem kan ha trim kammar till sånt,, KG?
Användarvisningsbild
av Sevenfold
nae det var bara till gamla motorer,, hmmm vad lyfter kammarna i volvo glt? finns det nån lista lr någe,
kanske kan ta t5 kammar?---jag har ju ett par liggande
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Trimkammar till 20V sugmotorer kan du i stort sett glömma. Visst finns det firmor som kan ta fram, men räkna med 10-12.000 för ett par fina kammar. Visst kan man ju slipa om en uppsättning originalkammar och köra med lash-caps för att komam undan billigare, emn det är en sämre lösning.

Och ska det vara nån ide att börja fundera på andra kammar så lär du börja fundera på vad du ska göra åt motorn och styrsystemet först....
Användarvisningsbild
av Marlboroman
T5-kammarna är inget bra alternativ, lägre lyft och kortare duration. GLT-kammarna lyfter 8,45mm och turbokammarna 7,95mm dessutom så har inte turbokammarna något overlap vilket inte heller är gunnsamt för en sugmotor.
Användarvisningsbild
av Sevenfold
Finns ju lite data på ett annat forum om glt vs turbo kammarna, stulet rakt av:
GLT
Insugskam : 250gr Duration o 8,45 i lyft
Avgaskam : 252,6gr Duration o 8,45 i lyft
T5
Insugskam : 242 gr duration o 7,90 i lyft
Avgaskam : 243,5 gr duration o 7,90 i lyft
Användarvisningsbild
av Sevenfold
Nira sprut lr nått, större spridare finns samt
turbo konverteringskit finns att tillgå i källaren :=)

vet ej hur jag ska göra med blocket.
har ju 2.5 lit -96 block som sitter i nu

funderar på om jag skulle borra upp och fixa till t5 blocket på 2,3 litre
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Nira är bara bortkastade pengar. I den klassen så finns det vettiga sprut att lägga pengarna på istället.

Ska man vässa så är ju turbomotorer ett bättre alternativ. Men det blir ju dyrt om amn har stora planer oh sen är det ju frågan om hur man löser frågan om besiktning.
Användarvisningsbild
av Sevenfold
ekonomiskt har jag ju inge problem,

isåfall besiktningsmotor
om inte nira,,,,vems?
Imma i strålkastarna

Det är fullt normalt med kondens enligt Volvo[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]