Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordin83
Hej allesammans. Tänkte höra om någon kan veta vad det är för fel? på min volvo v70 2.5 T 1998. Den går som vanligt och inget annat konstigt förutom att avgaserna luktar som en blandning av bränt järn och bränd plast helt plötsligt. Inget vitrök eller så, och inge konstig färg på oljan.

Känner mig lite orolig.
av *pettson*
Nordin83 skrev:Hej allesammans. Tänkte höra om någon kan veta vad det är för fel? på min volvo v70 2.5 T 1998. Den går som vanligt och inget annat konstigt förutom att avgaserna luktar som en blandning av bränt järn och bränd plast helt plötsligt. Inget vitrök eller så, och inge konstig färg på oljan.

Känner mig lite orolig.
Kan ju vara så enkelt som att du också har bränd plast på katalysatorn, inget ovanligt om man passerar en plastpåse man inte sett.
av Nordin83
Okej, tack för tipsen. Det är när avgaserna blir varm som det börjar lukta. Kollade efter blå eller vit rök nu i morse vid start och under gång men icke.. Jag misstänker ochså katalysatorn . Upptäckte också att det inte finns någon bakre ljuddämpare... rakt rör från mitt underbilen. Eller ska det vara så? : :oops:
av Nordin83
Tycker det verkar så konstigt, har snokat runt lite och folk skriver att deras bilar (volvo modeller från 93-framåt) luktar bränt också när dom lägger om till vinterdäck just. Det var i samband med detta som min började lukta bränt. Men den luktar ju bränt när avgaserna blir varma bara om den stått på gården . Utan att ha kört runt med den alltså. Och så mycket fattar jag att det inte kan vara däckena som gör det..

Min idé är iaf att katalysatorn kanske börjaar ge upp eller nån lambdasond kanske?
av *pettson*
[quote="Nordin83"]Tycker det verkar så konstigt, har snokat runt lite och folk skriver att deras bilar (volvo modeller från 93-framåt) luktar bränt också när dom lägger om till vinterdäck just. Det var i samband med detta som min började lukta bränt. Men den luktar ju bränt när avgaserna blir varma bara om den stått på gården . Utan att ha kört runt med den alltså. Och så mycket fattar jag att det inte kan vara däckena som gör det..

Jag vågar lova att den är felfri. Katalysatoravgaser luktar skit. Värre var det för några år sedan då det i princip luktade svavel om varenda bil som gav på lite på gasen. När det blir kallare ute så blir du känsligare för dofterna.
Är du osäker åker du och tar ett avgastest på närmaste verkstad eller beställer avgastest på bilprovningen (dom har den tjänsten till salu).
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]