Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har testat systemet i olika hastigheter, man blir imponerad över hur bra det fungerar.
Det svåraste när man testar är att låta bli att bromsa och känslan är att detta går aldrig, men det gör det.
Vad som händer när man själv rör bromspedalen är att man tar över systemet o då gäller det att man trycker till ordentligt.

De som är oroliga att det skulle fallera någon gång, förstår nog inte avsikten med detta system, det tar aldrig över förarens ansvar, men det kan hjälpa till så att man kan undvika en påkörning.
Användarvisningsbild
av opA
Steff 99 skrev:Jag har testat systemet i olika hastigheter, man blir imponerad över hur bra det fungerar.
Håller med.. testade det systemet i en V60 i söndags och fy fasiken vad det är äckligt att komma i 25km/h emot dockan och när man tror att bilen aldrig hinner stanna så absolut tvärnitar den och bromssträckan känns som bara någon cm.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har testat systemet mängder med gånger & åktemd många fler gånger när andra ska testa systemet.
Vid flera gågner har systemet inte bromsat. men när man åker emd eller står bredvid bilen är det lätt att se vad föraren gör för fel.
Detta system är ett förarstöd system, det ska altså hjälpa föraran om föraren missar att bilen framför står still, alternativ en gångare hoppar ut i vägen.
Ett sån här system får inte under några omständigheter bromsa om det absolut inte är risk för en kolision, så om bilen är osäker så bromsar den inte.
Du som förare ska alltid ha kontroll över bilen, så om du som förare gör nått som bilen uppfattar som att du sett "faran" så kommer bilen inte bromsa.
Det innebär att du inte alls behöver bromsa för att tala om för bilen att du sett faran. Det räcker med att släppa gasen lite eller gira kraftig.

Det fel jag varit med om många gånger är att föraren inte vågar hålla jämn fart, när det är riktigt nära så lättar man på gasen, resultatet blir att bilen inte stannat. Men ännu vanligare är att man börjar för nära föremålet, så när man accelererar mot föremålet så har bilen redan sett faran o när man slutar att accelerera för att fortsätta i jämn fart, så tolkar bilen det som att du släpper på gasen (för det gör du ju också) o då har du ju sett "faran"
Dom gånger "vi" anfalit i en vinkel, där man accelererar i en riktning o sen svänger för att komma mot "faran" så har bilen stannat varje gång, o vi har testat många gånger.

Men dessa fel gjorde ju inte bilen i filemen :D
CarMan skrev:Gjort om testen för pressen?
När XC60 kom så var den första bil ut med detta system (som kan stanna för fordon) då hade man alla möjliga sorters testkörningar, så nog har pressen sett & själv testat systemet.
Unikt för S/V60 är att den har ett annat system som kan stanna för de flästa fal då en gående går ut i vägen. men det var ju inte set systmet dom testa just då. (även detta system går att testa för pressen med en docka)
jag menade bara att om jag har en produkt till en ny bil, skulle jag vilja visa att det fungerar och inte bara skylla på batteriet. fungerar säkert jättebra, men som sagt, 18000 kr för något som kanske fungerar känns lite svårmotiverat för mig, jag vill veta att det fungerar
Användarvisningsbild
av CarMan
Du kan själv få testa att det fungerar, inga problem. Om du är intresserad av att köpa en ny bil, o står i valet o kvalet om du ska välja en bil som har detta som standard (S60 /V60 & XC60 har detta som standard)
Då kan säljaren låta dig prova systemet mot en lodsas bil.
av riha
Gurra82 skrev:Vad var förklaringen med det misslyckade krocktestet på nya S60?

Varför undra? Det är ju inte så att du direkt skall tillförlita dig på systemet, utan se det som ett "sista-minuten" hjälpmedel och inget annat.

Samma sak med testet de gjorde där 7 av 10 inbromsningar lyckades. Folk gnällde som fan direkt och sa att det var ju dåligt att de inte klarade 10 av 10.

Se det istället så här: De räddade 7 av 10 liv, det är 7 mer än något annat bilmärke/modell gör (visst, nu kommer passat med ett liknande system, men mer begränsat för vad det bromsar in för).
Användarvisningsbild
av Gurra82
riha skrev:

Varför undra? Det är ju inte så att du direkt skall tillförlita dig på systemet, utan se det som ett "sista-minuten" hjälpmedel och inget annat.

Samma sak med testet de gjorde där 7 av 10 inbromsningar lyckades. Folk gnällde som fan direkt och sa att det var ju dåligt att de inte klarade 10 av 10.

Se det istället så här: De räddade 7 av 10 liv, det är 7 mer än något annat bilmärke/modell gör (visst, nu kommer passat med ett liknande system, men mer begränsat för vad det bromsar in för).
Så du menar att du betalar för ett system som du bara tror att det kanske fungerar vid ett eventuellt behov, resonerar du lika när det gäller dina bromsar på din bil, att om de fungerar 7 av 10 gånger vid behov då är du nöjd?
Användarvisningsbild
av Funk
City Safety kostar inget, och är inte heller bortvalbart. Fotgängarskyddet får man betala extra för.... Om man tycker det är värt sitt pris att, när allt annat gått åt skogen, med 70% säkerhet rädda livet på en fotgängare får var och en bedöma själva. Kanske nettosumman blir lägre eftersom föräkringspremierna på dessa bilar borde bli lägre.
Att jämföra systemen med bromsar är bara löjligt, det är system som ligger på samma nivå som t.ex bälten, airbag och ABS...inget man egentligen vill vara utan trots att dom inte heller alltid lyckas lösa uppgiften att hålla förare och passagerare skadeslösa.

/Thomas
Gurra82 skrev:
riha skrev:

Så du menar att du betalar för ett system som du bara tror att det kanske fungerar vid ett eventuellt behov, resonerar du lika när det gäller dina bromsar på din bil, att om de fungerar 7 av 10 gånger vid behov då är du nöjd?
Nu talar vi om ett system som skall hjälpa att förhindra en eventuell insident/olycka och hjälpa en ouppmärksam förare att exv. bromsa och varna genom signal och blinkande ljus i vindrutan.
Systemet kan alltså undvikan en olycka som skulle inträffat efter som du som förare sysslat med annat.

Eftersom alla system har begränsningar och det har detta också , bl.a vilken hastighet du har och hur hindret är beskaffat och hur det dyker upp.
Självklar är ett system som kan rädda liv värt alla pengar som det kostar, när det räddar ett liv.

När jag laddar ner får jag hela nä[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]