Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej

Har bytt skivor och bromsbackar samt spänt handbromsvajern inne i kupén. (spännanordningen är ok)

Nu är vajern justerad så att det inte går att spänna mer, ändå tar inte handbromsen som den ska. Jag har dock viss bromsverkan. (Vajern känns för lång.)

Har smörjt alla leder och "kopplingar" till vajer och dess kringutrustning.

Vajrarna verkar inte påväg att gå av efter vad jag kan se.

Är det något jag missat, vart ska jag börja felsöka.??

Mvh
Micke
Det är väldigt viktigt att "pressanordningen" nere vid backarna är vänd åt rätt håll, och lika viktigt att beläggen är vända åt rätt håll.

Det går att vända båda fel och då blir bromsverkan kass. Med korrekt monterat så blir det en väldans skillnad ;)
bensinskalle skrev:Det är väldigt viktigt att "pressanordningen" nere vid backarna är vänd åt rätt håll, och lika viktigt att beläggen är vända åt rätt håll.

Det går att vända båda fel och då blir bromsverkan kass. Med korrekt monterat så blir det en väldans skillnad ;)

Hur är det möjligt att vända backarna åt fel håll? Hur ser jag om dom är vända åt rätt/fel håll?? (monterade som dom gamla satt men dom kanske va felmonterade ifs)

Mvh
Micke
Mussli99 skrev:
bensinskalle skrev:Det är väldigt viktigt att "pressanordningen" nere vid backarna är vänd åt rätt håll, och lika viktigt att beläggen är vända åt rätt håll.

Hur är det möjligt att vända backarna åt fel håll? Hur ser jag om dom är vända åt rätt/fel håll?? (monterade som dom gamla satt men dom kanske va felmonterade ifs)

Mvh
Micke
Pressen har en pil på sig som ska peka uppåt ( om du hade ur den en bit dvs ). Nu kommer jag inte ihåg exakt men ena änden av en bromsback är väl lite triangulär och den änden ska sitta mot pressen. Då blir det per automatik så att den långa fjädern ska sitta där, och den korta i den andra änden tillsammans med "distansbläcket".

Hade du inte haft bort "pressen" redan så kanske du ska dra ut den och smörja upp den, för den blir full med skit med tiden och kärvar gärna. Räcker med att dra ut den och göra rent och kleta i lite fett eller liknande på glidytor så blir den som ny. Kan vara så att man får skruva bort stödet som sitter där, och det sitter med två stycken skruvar från baksidan.
Jag brukar testa med orginalbacker, det funkar varje gång...
Hittar du inget fel så kolla "gaffeln" som sitter mellan backarna, har varit med om hjälpsamma typer som filat upp dessa så de blivit för korta, då kan man hålla på.... De allra första 240orna hade en justering här, den passar även 7 och 900 men överkurs om allt är iordning. Tidigare fanns inte gaffeln som reservdel utan man fick en justering av den äldre typen, denna var dock inte helt gratis, vill minnas ca 500 kr (för tio år sen)
Okej.

Jag tror att jag har monterat backarna rätt då. Misstänker att det är antingen "gaffeln" eller pressen. Ska kolla nästa gång jag är i garaget.

Fungerar inte detta byter jag till orginal bromsbackar.

Åter igen, tack för alla seriösa svar!! (ett av få forum som fungerar som det ska)

Mvh
Micke
Fluffen skrev:Biltema backar? :roll:
Nej, men det är inte volvo orginal heller.. De stora problemet är att när jag har spännt max på spännaren med nya backar och skivor så börjar inte bromsverkan förr ens med spaken högst "upp"..
Hej

Har kollat upp allt en extra gång, och det verkar vara backarna som det är fel på trots nya...Nämnde detta för säljaren och jag skulle få nya i morgon (av annat fabrikat) då jag inte va ensam med detta problem. Hoppas det hjälper.

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]