Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LappenNorr
Brorsan har en S40 D 1.9
Nu är det nåt som är galet i lådan bara 3an går att få i

Nån som vet omdet är nåt enkelt eller är det som jag misstänker att hela låsan måste bytas ?

Är det skillnad på växellådorna till Diesel och Bensin modeller ?

Isåfall tips på var man kan köpa beggad låda.

Mvh

LappenNorr
av stagesix
Kan försöka hjälpa dig om du beskriver lite mer hur problemet är..
Hur känns det när du försöker lägga i andra växlar?
Är det segt men går eller är det så att du inte ens får upp dem i sina "gångar"/lägen?
Stumt eller svampigt när du försöker?

Ett känt problem med x40 är att syncringarna krånglar men då är det oftast bara trögt att lägga i 1:an & backen vid oftast kallstarter

/stagesix
av hogsta
är backen till vänster framåt på din låda så kan en bult lossnat som håller femmans växel sitter bakom plåtkåpan vid v hjulhus då brukar den vina på femman .lycka till
Användarvisningsbild
av idisaster
Lånar den här tråden lite...

Jag har en v40 2.0se -98 manuell låda. När jag körde bilen igår var femman trög att få ur. Sen jagade jag en sväng och när jag sen skulle köra bilen fick jag inte i femman. Växelspaken är slekig som en gammpit (går alltså att röra flera deci i sidled åt varje håll fast jag har en växel i). Har lättat på damasken vid växelspaken så jag ser spaken ner i lådan och den går emot en klack till höger för att hindra att spaken går att föra längre åt det hållet. Men då får jag bara i trean och fyran. Alltså har spaken blivit slekigare. Vad kan ha hänt?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]

Bytte på våran äldre v90, en my18[…]