Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Carina
Hej!
Nu har jag problem igen...eller jag misstänker nästan vad det kan vara, men vill bara kolla med er mer kunniga än mej om jag verkligen har rätt. :oops:
Har nu i veckorna bytt massa grejer i framvagnen. Fjädersäten,Stabstag,Länkarmar för att få igenom den i besiktningen.
Nu till själva "problemet"
Vid hastigheter över 30 km börjar det "sjunga,vina,brumma och låta f*n i fram.
Misstänker att det är ett lager som talar om att det håller på att ge sig.... provade i natt att vicka lite på ratten i lite högre hastighet och när jag gjorde detta åt vänster blev den tyst... kan det vara så enkelt då att vänster lager behöver bytas? Och vad är bäst? Byta en eller byta båda? Eller kan det bara drivknuten? Jag hör iofs inget vid rattutslag vid t.ex parkeringar...
Sen vet jag inte om jag är "nojjig" ?:-/ men jag tycker det känns skumt i pedalen när den väsnas... kanske fullt normalt?

Ja just det.... det är en 850 2.5 GLT -95 :lol:
av *pettson*
Carina skrev:Hej!
Nu har jag problem igen...eller jag misstänker nästan vad det kan vara, men vill bara kolla med er mer kunniga än mej om jag verkligen har rätt. :oops:
Har nu i veckorna bytt massa grejer i framvagnen. Fjädersäten,Stabstag,Länkarmar för att få igenom den i besiktningen.
Misstänker att det är ett lager som talar om att det håller på att ge sig.... provade i natt att vicka lite på ratten i lite högre hastighet och när jag gjorde detta åt vänster blev den tyst... kan det vara så enkelt då att vänster lager behöver bytas? Och vad är bäst? Byta en eller byta båda? Eller kan det bara drivknuten? Jag hör iofs inget vid rattutslag vid t.ex parkeringar...
Sen vet jag inte om jag är "nojjig" ?:-/ men jag tycker det känns skumt i pedalen när den väsnas... kanske fullt normalt?

lyft bilen fram.. rotera ett hjul i taget med ena handen medans du lägger andra handen på fjädern. Lägg handen mitt i ett varv så att säga. Ha inga handskar på handen som ligger på fjädern. Känner du inget i fjädern? Bra.. då är det lagret okej. Känner du vibrationer i fjädern? Dom känns tydligt.. då är det lagerdags på den sidan. Bara att byta.
Användarvisningsbild
av taxi
När jag haft lagerproblem fram så har det också yttrat sig på just det sättet du beskrivit: Höger lager har tystnat när jag svängt höger!
av mikki850
Har presis fikset venstre hjul lager og jag hadde det samma som du forklarar her!
Jag har en 95 850 glt då det hørs ut som det e et lager som e slut :D
Användarvisningsbild
av Carina
Tackar!!! :-)-)
Ska lyfta "tanten" imorgon då när jag har vaknat.....
*muttrar nåt om att köpa en cykel eller nåt* :evil:
Användarvisningsbild
av Carina
Carina skrev:Tackar!!! :-)-)
Lyfte bilen.... snurrade däcket och höll på fjädern.... det liksom "skrapade" i fjädern...
Lyfte andra sidan med och där kändes inget.... så gissa vad jag ska göra nu.. ? :-D
av *pettson*
Carina skrev:
Lyfte bilen.... snurrade däcket och höll på fjädern.... det liksom "skrapade" i fjädern...
Lyfte andra sidan med och där kändes inget.... så gissa vad jag ska göra nu.. ? :-D
hmm..*funderar*.... köpa en lott?
Användarvisningsbild
av Carina
*pettson* skrev:
Carina skrev:
hmm..*funderar*.... köpa en lott?
Kan man med göra Pettsson.... :-D
Användarvisningsbild
av Carina
Carina skrev:Hej!

Nu sitter det nytt lager fram och nu är den så tyst och fin så!!! Det gamla lät som om det satt gammal plast imellan eller nåt :shock:
2 missar gjorde jag dock...
Inga nya bultar till lagret då 2 fick kapas, men Mekonomen i Partille hade en uppsättning till mej dan efter.
När bultarna skulle kapas togs ABS givaren bort , och den lille skruven gick av... såg jag när jag satte ihop allitihop... så det ska fixas i dagarna...
Men det var svinlätt iallafall :) Så nu e jag nöjd.... tills nästa gång...
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]