Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av AudiRaacing
Hejsan.
Nu eftersom att jag har haft inbrott i bilen så fundera jag att lägga igen hålet till låscylindern i bagaget så den öppnas via en knapp eller något annat via kupèn.
Någon som kan komma med bra tips? Och eventuellt kan länka till någon sida ifall dom säljer färdiga kitt. Eller har du själv gjort detta och kan förklara det eller göra en guide? :)

Mvh / Markus
Senast redigerad av 1 AudiRaacing, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Staffan73
En solenoid från en startmotor fungerar utmärkt tillsammans med exempelvis en extrafunktion på ett larm som fjärröppning eller bara med en knapp i kupen. Det kräver ju lite pillande och skruvande förstås att fästa solenoiden och sen behöver man tillverka en "arm" som ersätter låskolven i låsmekanismen istället

Eller typ nåt sånt här. är inte i närheten av lika tillfredsställande som att bygga själv förstås :mrgreen:
http://www.ridetech.se/Shop/Index.php?sArtModelId=AB-01
av AudiRaacing
Tackar. :)
Fungerar den till clåset? Vill ha att den inte gör det.

Jag vill ha att det inte funkar till clås pga att jag har haft inbrott i bilen och dom kom över en svin dyr ljudanläggning samt hög repkostnad på bilen.
Men jag ska beställa mig det där paketet.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag undrar om du inte lägger ner pengar och arbete i onödan, en tjuv bryter lätt upp din baklucka med ett brytjärn så att ta bort knappen/låset kommer inte att hindra inbrott. Har du dyra grejor i bilen borde du ha halvförsäkring för där ingår stöldskydd.

Mvh GK
av AudiRaacing
Har halvförsäkring, sen så är stereoanläggningen ändå borta. Men ska ändå köpa de dära paketet. Är inte så dyrt att fixa det.
Kommer hämta en reservdelsbil som är röd så måste ju ändå slipa ner bagageluckan på den så varför inte då satsa på något sånt hära när man ändå är i farten? :)
Användarvisningsbild
av Staffan73
Glöm inte bort att fixa en nödöppning! när motorn ger upp eller nåt havererar kan det vara bra att komma in i skuffen utan att själv behöva bryta upp den med kofot! Annars tycker jag inte iden är så dum. Visst den "professionella" tjuven kommer in oavsett vad man har för stöldskydd men att försvåra för dom som inte har den kunskapen och bara ska tjäna några kronor på väg hem från krogen eller nåt kommer man långt med! Merparten av bilinbrott är ju ändå "amatörjobb"
av AudiRaacing
Tycker inte heller att idèn är så dålig. :) Som jag sa, varför inte satsa på något sånt här när man ändå måste byta bagageluckan? Så jag ska be tjejens far svetsa igen hålet för jag själv har ingen tillgång till svets. Det kommer väll bli ett projekt till sommarn att fixa allt detta.
Finns det mer tips på vad jag kan göra för att förhindra "amatörtjuven" så kom gärna med förslag. Tar även in förslag på vad jag mer kan göra på bilen än detta. :)

Dom som gjorde inbrottet var amatörer. Först så försökte komma in via bagagelåset men dom sabbade hela den, sen via små rutorna (som finns på sedanen) som dom enbart bara knäckte sönder listerna på och sen tog dom sönder förarrutan.
Hade en lustig känsla kvällen innan inbrottet att jag skulle vända och låsa bagaget med nyckeln för då låser den ju inte upp sig via nyckeln med c-låset.

Skriver hära vad som är borta. Så om någon från Norrbotten halkar in och ser så kan dom ju berätta till mig om dom vet något.

Baslåda ; JBL 2x12 även kallad GTO
Slutsteg ; Magnat Edition Mono
Mitt ljud på bilden ; http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=916175
Samt film på ljudet ; http://www.garaget.org/video/vmm2switduwo

Mvh / Markus
Hade tänkt göra en fuling när jag kopplar in elbagageluckan.
Någon som vet om vad enda kabel till tändningslåset har spänning under tiden bilen är avslagen?
Hade tänkt mig såhär att jag kopplar in knappen via en kabel som har spänning först när man har igång tändning eller att bilen är igång. Så finns det någon kabel som har det i tändningslåset? Färg?
Sen så någon som har tips på hur jag kan göra med nödöppnarn till luckan ifall det blir haveri, som Staffan73 skrev?

Detta kommer bli nice när det är klart. :) Känner mig ganska motiverad till att göra detta. Ska vi gå 1 månad bakåt så hade jag lust att köra bilen till skroten.

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]