Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av gnon49
Hej. Reggade mig idag på forumen eftersom det är så informativt.
Till saken.
Min 940-91 läcker glykol. Mer på vintern än på sommaren. Tyckte det var fuktigt nere vid gaspedalen, eller snarare ovanför, på tunneln. Indikerar det på värmekranen tro. På sommatren är ju inte värmen på. Tacksam för synpunkter.
av rd350
Plockar du av "ljudvallen" över pedalerna så ser du kranen snett över gaspedalen ( om du har en bil utan ac) Lys med en lampa vid den lilla axeln som värmekranens "vred" sitter på då ser du ganska lätt om det hänger en droppe på den eller om den läckt tidigare.
av gnon49
Tack. Skall kolla imorgon. Hoppas faktiskt det är värmekranen och inte något annat. Har haft problemet i flera år så något allvarligare är det nog inte.
av uffep
Det hängde glykoldroppar på värmekranen. Bytte den, men det läckte ändå. Det visade sig istället att det var en liten spricka i returslangen (den övre) från värmepaketet. Jobbet gjort på ca 2 timmar.
av uffep
Ja, riktigt bra och dessutom mycket billigare. Kranen kostade 508 kr på Mekonomen och slangkröken på 90 gr 54,95 kr på Biltema, men då fick jag skära till den själv. 16mm invändig diameter.
Kopplingen tar högt upp.

Ok då kanske det är så med min oc[…]

EX60

EX60 CC går nu att konfigurera via hemsida[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p[…]

Häng ut dem för skambeläggning