Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

.. som sagt har en 740 GLE från 1990 med B230F motorn som jag kom över billigt, men har ett problem med den...

Den får gnista och soppa, båda pumparna fungerar, inga trasiga säkringar, hallgivaren bytt, stiften nyss bytta, inga felkoder och bytt till ny lmm..

Kör jag på starten så går ju allt runt givetvis, men inget mer händer, plockar jag sen ut stiften är dom helt blöta av bensin. provade och plocka ur alla stift och köra bara startmotorn och då duschas det ut bensin ur tändstiftshålen... därav vet jag att den får soppa.

Plockat ur stiften och kollat så att gnista finns, vilket det gör på samtliga.

Någon som kan ha en aning om va de skulle kunna vara?

Tack på förhand
Hade exakt samma fel på min 240. Fick igång den efter tuggande på starten men den gick knappt framåt, stiften var genomsura.

I alla fall så bytte jag bränsletrycksregulatorn och det gjorde susen ;) Den hakade förmodligen upp sig i "maxläge" så den gav för mycket soppa.
Säger felkoderna något?

Ett test:
* Koppla ur ALLA elkontakterna på spridarna.
* Spraya in startgas i insuget (med spjället fullt öppet).
* Testa att starta (utan att koppla in spridarna).

Startar motorn någon sekund här?
bensinskalle skrev:Hade exakt samma fel på min 240. Fick igång den efter tuggande på starten men den gick knappt framåt, stiften var genomsura.

I alla fall så bytte jag bränsletrycksregulatorn och det gjorde susen ;) Den hakade förmodligen upp sig i "maxläge" så den gav för mycket soppa.
Kollat det, och bytt regulatorn till en jag vet fungerar efterssom den sitter i min andra 740 från -90 med samma motor i.. tyvärr inte det som e felet.. :-(
Jocke S. skrev:Säger felkoderna något?

Ett test:
* Koppla ur ALLA elkontakterna på spridarna.
* Spraya in startgas i insuget (med spjället fullt öppet).
* Testa att starta (utan att koppla in spridarna).

Startar motorn någon sekund här?
Kollade felkoderna... på 2:an var det inga koder alls... men när jag kollade 6:an.. så blinkade den tokfort och oavbrutet...... ingen aning om vad det är för det finns inget facit till det.

Har inte testat att köra i startgas.. men får la skaffa en burk imorrn. :-)
Skall kolla spridarbryggan imorrn..

Idag plockade jag ner o kollade så att kamremmen satt som den skulle med alla inställningar o rotorn så att den stod på cyl 1 när kolven var på topp osv.. bytte relä till spridarna det som sitter vid expansionskärlet samt bytte tändkablar och fördelardosa...

allt funkar som det skall, men den startar inte så jag testade med startgas, och döm om min förvåning.. men den tände till 3 ggr!

Nu känns det ju som om det skulle finnas hopp iallafall... men vet ju fortfarande inte va som e fel.

nån med mer förslag?

MVH
Troligtvis har du även en startinsprutare som sitter under insugningsgrenröret, om det är någon bugg i motorns temperaturgivare den under insugn.grenröret vid 3,ans cyl spökar kanske den aktiveras trots att det inte är ca minus 17-18 och surar ner motorn i onödan. Kanske inte helt otroligt :) .
Hastihetsmätare.

Detta tycks vara ett ganska vanligt fel på v[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&[…]

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]