Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NicklasO
En bekant har ett drygt problem med sin bil..

Den har gått dåligt, hackigt o stannat då o då en längre tid, det vart värre och vi började nysta i problemet.

Fick höra att gasspjälls läges givaren?? kunde va felet och bytte den, och vipps gick bilen bättre än någonsin.
Men ty 15 mil senare återkommer problemet, så antagligen har givaren gett upp igen, men varför?

Någon med liknande erfarenheter?

MVH/
av DDD
Hej!
Skriv gärna om vad ni har felsökt på bilen. Det blir lättare för forumsanvändarna att hjälpa er då.
Ändra gärna om rubriken till, vad ni tror felet finns på bilen.

MVH
av NicklasO
Allt som har med soppan att göra är bytt, pumpar, relän spridare rengjorda.
Sen bytte vi lägesgivaren där coh trodde vi löst problemet.

MVH/
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Lägesgivaren? Menar du svänghjulsgivaren?

I alla fall, svänghjulsgivaren är ett inte allt för ovanligt fel, glapp i den så kan bilen dö lite när den känner för det.

Kollat felkoder?
av DDD
Ledsen men jag kan, med infon i tråden, bara tolka det som att din bekanta har problem med cylindrarna.
Gjort komptest?
av NicklasO
Nej inget komptest, men vad skulle då vara problemet när det plötsligt går perfekt efter lägesgivar bytet och även i sina bättre stunder innan vi bytte den..

Men det är klart den har ju rullat 40k+, men hur får du iden ang cylinder problem?

MVH/
av NicklasO
Ang lägesgivaren är det som ja skrev gas spjällets läges givare, som jag förstår inte ett ovanligt problem..
Sitter på insugs sidan mot kupén till...
av NicklasO
har inte läst några felkoder, fick precis hem en obd2 läsare men de va ju nån lustig jävla kontakt till o ingen usb som jag naivt trodde..
Ska surra med en polare om han vet vart man kan stoppa kontakten....

MVH/
Användarvisningsbild
av Jocke S.
NicklasO skrev:har inte läst några felkoder, fick precis hem en obd2 läsare men de va ju nån lustig jävla kontakt till o ingen usb som jag naivt trodde..
Ska surra med en polare om han vet vart man kan stoppa kontakten....

MVH/
Inte har ni väl en obd2-kontakt på en -94:a?
Kopplingen tar högt upp.

Ok då kanske det är så med min oc[…]

EX60

EX60 CC går nu att konfigurera via hemsida[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p[…]

Häng ut dem för skambeläggning