Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Petsson
Tänkte sälja bort bilen inom kort - räcker det med att ta pengarna och sedan skriva över bilen via registreringsbeviset? Eller bör jag göra ett lite utförligare kvitto med att bilen överlåtes i befintligt skick etc? Finns det någon färdig mall nånstans man kan använda?

// Petsson
av Petsson
Ja och nej! Skrev frågan där med men var inte riktigt nöjd med det svaret! :D Har skrivit ihop ett eget kvitto med tips från konsumentverket istället...

// Petsson
Användarvisningsbild
av VS60
Så brukar jag skriva en kopia till mig en till köpare

Kvitto
Volvo XXX med reg.nr XXX XXX säljes av X1 med pers.nr till Y1 med pers.nr, som har gott 12000 mil, i perfekt skick utan garanti.
För xxx.xxx kr. Betalningen mottagen.

X1 underskrivet Y1 underskrivet

Ort,datum.
Användarvisningsbild
av Ramon
Sök på köpekontrakt http://www.google.se så kommer du få fram massor av färdiga mallar du kan använda :D När vi sålde mopeden för ett tag sen så använde vi ett färdigt köpekontrakt och det fungerade kalas. Kolla på flera olika är mitt tips, för vissa är väldigt detaljerade på ca 3 sidor, medan andra enbart har en sida som behöver fyllas i.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Jag brukar också skriva kvitto , både till mig och köparen...och vice versa fall jag köper....

Skriver gällande att det inte finns lån, kredit och bilen säljs i befintligt skick utan garanti, alla nycklar , samt att både parterna är överens gällande summan. och både skriver sina underskrift och dagens datum samt så är det väldigt bra om ni har en person som vittnar när summan överförs....
Användarvisningsbild
av BullDoGs
Pettson jag har köpekontrakt om du vill jag skall
skicka till dig. Pm:a mig bara om du vill ha det?

\\Bullen
av anp
Men är kvitto mellan privatpersoner, verkligen något som friskriver från eventuellt ansvar från någon part?
Användarvisningsbild
av Loner
Brainded skrev:Inte om den tidigare ägaren bort inse felet utan att informera om det då säljaren har informationsplikt.

/Anders
Samtidigt har köparen "undersökningsplikt", väldigt svårt att reklamera vid köp av privatperson..

/L

Får gratulera!! Vad hade du för miltal[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]