Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ÄRRet
Har börjat byta till dioder i instrumentbrädan och dom små rackarna är ju kinkiga på plus/minus. Kan man se bak på instrumentet vad som är plus eller minus? Köpte ett kit från bildioder.se.

Började byta på känn och nu vill inte bilen ens starta... Vad gjorde jag fel?
Senast redigerad av 3 ÄRRet, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Sevenfold
ta en multimeter och prova annars letar du efter elchema..
startspärren kanske har nått integrerat i ditt kombi hus
har du vadis?
står det max lr 70L på din tankmätare?
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Äntligen! Fick vrida på en diod efter ett tredje försök. Startproblemet berodde på urladdat batteri (pinsamt). Dålig bild men blev snyggt i verkligheten.
Bild

Såg att jag missat färddatorn grrr... :-(O)
av *pettson*
ÄRRet skrev:Äntligen! Fick vrida på en diod efter ett tredje försök. Startproblemet berodde på urladdat batteri (pinsamt). Dålig bild men blev snyggt i verkligheten.
Bild

Snyggare med plasma instrumenten.. tyvärr är ju mitt till 850 men dom finns motsvarande till 70serien.
Bild
Användarvisningsbild
av ÄRRet
*pettson* skrev:
ÄRRet skrev:Äntligen! Fick vrida på en diod efter ett tredje försök. Startproblemet berodde på urladdat batteri (pinsamt). Dålig bild men blev snyggt i verkligheten.
Bild

Snyggare med plasma instrumenten.. tyvärr är ju mitt till 850 men dom finns motsvarande till 70serien.
Bild
Snyggt som fan men vad är skillnaden? Hur funkar det? Plasma låter som ett populärt ord från Tvvärlden? Oled snart?
av *pettson*
Tja. Det är inte ledteknik iallafall i den meningen att det är vanlig led, jag vet inte vilken teknik som används mer än att det är högspänning i dom så jag förmodar att det är en form av plasmateknik. Dom kallas i övrigt plasma för sin *plasmablå* färg. Dom går också att slå om till grön belysning med en knapp.
Bild
Har en sån till salu ligger (Den på bilden) för den som är intresserad, det är 850 serien för turbo. Mer om det i PM om intresse finns.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
"plasma"-tavlor är gjorda av glowsheet.

Det är ett ca 0,3 mm tjock plastfilm som har en fosforbeläggning mellan två elektriska ledare. när du drar växelström i ett par hundra volt å en hel del Hz så lyser detta med ett ganska så starkt glödande sken.

Det du byter ur är själva mätartavlorna. kopplar drivenheten till ordinarie instrumentbelysning.
Ibland måste du fortfarande ha kvar orginalbelysningen pga nålarna också ska lysa, medans vissa "plasma"tavlor e byggda så de ger ljus åt nålarna med, lite olika från kit till kit.

Från garaget...
av *pettson*
ÄRRet skrev:"plasma"-tavlor är gjorda av glowsheet.

Det är ett ca 0,3 mm tjock plastfilm som har en fosforbeläggning mellan två elektriska ledare. när du drar växelström i ett par hundra volt å en hel del Hz så lyser detta med ett ganska så starkt glödande sken.

Det du byter ur är själva mätartavlorna. kopplar drivenheten till ordinarie instrumentbelysning.
Ibland måste du fortfarande ha kvar orginalbelysningen pga nålarna också ska lysa, medans vissa "plasma"tavlor e byggda så de ger ljus åt nålarna med, lite olika från kit till kit.

Från garaget...
Se där ja..
Ja här monterar man vita tavlan och behåller orginalbelysningen bakom. Orginal lyser då upp nålarna och fönstren medans det andra sköter om att lysa igenom siffrorna.
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]