Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
Som sagt provkörde idag V60 Summum D5 aut! En fin bil med mycket finesser, fin motor och jag blev lite förvånad över karaktären för den 6-växlade geartroniclådan.
Den växlar helt klart mer som en DSG/Powershift-låda jämfört med dom äldre 5 växlade jag haft/har. Har alla 6-växlade geartroniclådor denna nya karaktär, även dom som kom 2008?

Annars, bilen rullade bra på vägen och jag uppfattade den som lik nya V70II i komfort/ljudnivå. Nya D5:an är stark men saknar kanske lite spets, med det är ju en diesel.
Men jag är mest intresserad av en V60 med powershiftlådan, får ringa runt och höra var en sådan finns för provkörning och då gärna med 2,0T motorn.

/Lennart
Användarvisningsbild
av Momentum
LJN skrev:Som sagt provkörde idag V60 Summum D5 aut! En fin bil med mycket finesser, fin motor och jag blev lite förvånad över karaktären för den 6-växlade geartroniclådan.
Den växlar helt klart mer som en DSG/Powershift-låda jämfört med dom äldre 5 växlade jag haft/har. Har alla 6-växlade geartroniclådor denna nya karaktär, även dom som kom 2008?
Automatlådan med D5 fungerar mycket bättre numera, från och med MY11
Du missade väl inte att prova Sportläget på automatlådan, då förändras karaktären totalt, till alert och responsiv
(Man för växelspaken över till det manuella läget, automatlådan försätter att vara automatisk fast nu med ett annat växlingsprogram)
Själv provkörde jag just idag 2,0T med Powershift-lådan. Diesel är inget för mig så jag har siktat in mig på 2,0T / T4 / T5.
Powershift-lådan var riktigt bra tycker jag i växlingarna. Mjukt & fint, och mycket behaglig resa. Känns dock som att om man vill ha bättre respons får man nog välja en annan kombination.
Är grymt sugen på att prova just T4:an & T5:an innan jag gör mitt val, men om T4:an är slöare än 2,0T...då blir det nog en T5:a. Den verkar ha bra värden.

Nån annan som håller på att välja mellan dessa bensinare, som kan ge sina intryck?
av jejje
har beställt en S60 D5 Automat. (sportläget var riktigt najs i automatlådan)

var lite sugen på T5:an. men då den inte har kommit än och går att provköra så fick det bli en D5:a..

provade dock 2.0T med automat. men gillade INTE ALLS den. gillade D5:an mycket mer. gick på magkänsla. T5:an har iofs mer siffror på pappret så att säga.

D5:an hade all kraft jag behöver kände jag. och var trevlig o mjuk att köra. aldrig ägt en diesel innan. någon gång ska ju va den första.
Provkörde D3-an idag, aut. Var positivt överraskad av denna, kändes precis lagom avvägt och svarade väldigt bra. R-designen gör ju mkt också, asläcker. Dock tyckte jag att avlastningsstödet hamnade lite för långt bak för armen för mig, kanske I-landsproblem! Snittförbrukningen låg på 0.65 såg jag i bilen, var ju rätt imponerande för en provbil alla kör som tokar med 8) .

Faktiskt känns det som när man gick från v40 till v50, ett riktigt lyft! Kanske inte riktigt samma då, men nära inpå..
av LJN
-Vad jag förstår så måste den 6-växlade geartroniclådan MY11 vara omkonstruerad. För den måste vara försedd med lockup på alla växlarna eller?
Och den kanske är ett alternativ till powershiftlådan trots viss konverterförlust?
Användarvisningsbild
av Momentum
LJN skrev:-Vad jag förstår så måste den 6-växlade geartroniclådan MY11 vara omkonstruerad. För den måste vara försedd med lockup på alla växlarna eller?
Och den kanske är ett alternativ till powershiftlådan trots viss konverterförlust?
Lådan är nog som förut men förbättrad på en rad punkter som gör att man kan slänga på full lock-up direkt utan att använda slipping-lock-up som tidigare, vilket gav känslan av att slirade nästan hela tiden
Det och andra snabbare ventiler, annan mjukvara, så blev den riktigt bra tycker jag

När jag laddar ner får jag hela nä[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]