NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
chrissofsweden skrev: Jag kommer nog köpa delarna själv och lämna iväg till den lokala verkstaden. Så får han fixa servicen framöver.
Du tror inte det blir billigare om verkstaden köper in själv? De har säkert avtal med rabatter hos sina leverantörer. Inte säkert att de accepterar att använda kundens inköpta grejer. De vill gärna gå lite med vinst på deras olja som är inköpt på fat t.ex.
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
StringerBell skrev:
chrissofsweden skrev: Jag kommer nog köpa delarna själv och lämna iväg till den lokala verkstaden. Så får han fixa servicen framöver.
Du tror inte det blir billigare om verkstaden köper in själv? De har säkert avtal med rabatter hos sina leverantörer. Inte säkert att de accepterar att använda kundens inköpta grejer. De vill gärna gå lite med vinst på deras olja som är inköpt på fat t.ex.
Känner honom.
av Evert
Jag ska också in med min S40N 1,8 F -06 på 6000 mila service. Kollade priset hos Bilia i Nacka som skulle ha 5700 kr. Mekonomen i Gustavsberg skulle ha 4990 kr. Skall samtidigt byta hjullager fram som kostar 3451 kr (st) på Mekonomen. Bilia skulle ha 4322 kr Märkligt att hjullager inte ska hålla längre....... :evil:
Hur som helst så väljer jag Mekonomen där totalpriset blir 8441 kr mot Bilia på 10022 kr. 1581 kr kan man ju lägga på annat......
Användarvisningsbild
av poseidon
Kan ju vara bra å upplysa Bilia, senast jag bytte bromsklossar så sa jag att Upplandsmotor var ca 500 kr dyrare än Mekonomen på jobbet, han sa att lite kunde han gå ner men inte 500 kr. Så om det inte skiljer så mycket så kan det vara värt att fråga.
Användarvisningsbild
av TheFlyingDutchman
gooose skrev: Man byter kupefilter samtidigt och bara filtret kostar 687:- ( om jag minns rätt)
Sedan skall du slingra dig in under ratten och byta filtret

Bara kupefilter bytet borde kosta 2000:- så ont i kroppen man får av att byta detta :lol:
//Gooose
Då gör du det fel!

För en vanlig basservice:
130 perioder=1tim 20min x ca 800-1000kr/tim på märkesverkstad
olja ca. 100kr/l
oljefilter 100kr
oljeplugg några kronor
kupéfilter 600kr
kylar-/spolarvätska
miljöavgift
förbrukningsmaterial

Det tickar iväg ganska bra..
Användarvisningsbild
av gooose
TheFlyingDutchman skrev:
gooose skrev: Man byter kupefilter samtidigt och bara filtret kostar 687:- ( om jag minns rätt)
Sedan skall du slingra dig in under ratten och byta filtret

Bara kupefilter bytet borde kosta 2000:- så ont i kroppen man får av att byta detta :lol:
//Gooose
Då gör du det fel!

För en vanlig basservice:
130 perioder=1tim 20min x ca 800-1000kr/tim på märkesverkstad
olja ca. 100kr/l
oljefilter 100kr
oljeplugg några kronor
kupéfilter 600kr
kylar-/spolarvätska
miljöavgift
förbrukningsmaterial

Det tickar iväg ganska bra..

Med min kropp gör det ont Alla passar inte in under ratten mellan pedaler o dylikt
Man är inte 20 år i kroppen längre endast i sinnet :-DD

//Goose
av harley2003
Jag gjorde en 6000 mila service på min T5:a.

Bilia Stockholm skulle ha 5900:-
Upplands Motor 5111:-

Åkte till Bila Uppsala dom gjorde jobbet för 3500:-
Användarvisningsbild
av SvenB
harley2003 skrev:Jag gjorde en 6000 mila service på min T5:a.

Bilia Stockholm skulle ha 5900:-
Upplands Motor 5111:-

Åkte till Bila Uppsala dom gjorde jobbet för 3500:-
Just det, det kan löna sig att åka utanför "storstadsområdena".
av peos99
Ska lämna in min V50 2,4i -05 på 6000-mila service nästa vecka.
Bilia i Nacka (Stockholm) ville ha 6873 kr för den servicen och min lokala Mekonomenverkstad ville ha 4100 kr för samma service. Bilia försökte också köra med det där snacket om uppgradering av programvaran och assistans, värsta försäljarsnacket, men jag bokade tid på Mekonomenverkstaden i alla fall.
av dallaboo
Pröjsade 2800 för 8000-mil service förra året hos en oberoende mek, det här året vad det 1500(olja,olje,luft o bränslefilter) hos en annan mek plus 500 för kupefilterbyte hos en tredje mek. Kollade när de bytte kupefiltret, det tog 45 minuter för killen, tyckte synd om honom faktiskt. :)

Tänker sälja bilen innan det är dags för partikelfilterbyte, för 13000 spänn kan jag köpa en hyfsad vinterbil istället.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]

start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer