Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av vofflan
Jag är ingen bilmekaniker,och därför OM ni besvarar mina problem så formulera er väl hur jag ska gå till väga =)
Jag gissar på att det är soppa pumpen i tjejens 945 -94 som har gett upp,den "surrar" inte fast vi koppla ström till den från batteriet.
Men nu e frågan HUR får man upp hela enheten från själva tanken?Jag har gått genom luckan i "bagaget"
Pumpen sitter ju längst ner på "röret" i tanken och hur jag än vrider och bänder så får jag inte upp det.
Sen fick jag veta att pumpen sitter nog fast med en så kallad bajonett koppling,vad är det och hur fungerar en sån koppling?
Mkt tacksam för svar och hjälp.
MVH vofflan

Ändrat rubrik enligt forumsreglerna! DDD moderator.
Användarvisningsbild
av Staffan73
Jag tror att någon misstagit bajonett för banjokoppling. En bajonettkoppling kan enkelt beskrivas som en vanlig vattenslangskoppling. Finns så klart i en mängd olika utföranden medans en banjokoppling som är vanlig i bränslesystem både på bensin och dieselfordon ser ut så här
Bild

Den monteras med en "bult" med hål i som vätska kan strömma igenom
av vofflan
tack för infot. men du har ingen aning om hur jag går till väga för att få upp pumpen från tanken då=?

MVh
Användarvisningsbild
av Staffan73
Har inte bytt någon själv så tyvärr. Men ha lite tålamod. finns en del kunnigt folk här. Och för att ev rätta mig själv. Kollade hur en pump såg ut och det kan kanske vara en bajonettkoppling på den. Finns säkert folk här som kommer rätta mig annars :)

Är det själva "locket" på tanken du inte får upp?

Hittade den här om det kan vara till nån hjälp. Visserligen till 745 men jag antar att det ser ganska lika ut
http://www.sidhabo.org/div/745forpumpbyte.pdf
Användarvisningsbild
av erikn
Jag tror att den där stämmer väldigt väl även på din bil. Tror att det var -95 de bytte till en pump, bara i tanken. När du ska ha dit den @$€£! tankarmaturen igen så ha tålamod, och skaffa silikonspray, den behövs.
av vofflan
staffan73 tack så mkt för länken du skickade. första försöket så fick jag ut skiten :P och sen gick det hur lätt som helst att montera tillbaka allt.
Jag och tjejen är oerhört tacksam för allt hjälp vi fått...
Mvh Vofflan och hans fru plättar
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]