NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvonoob
Hej!

Det är så att jag har precis sålt min S40 2,0D och är lite intresserad av en flexifuel. Och tydligen så har Volvo fr.o.m. årsmodell 2010 bytt ut 1,8-liters motorn mot 2-liters motorn som finns i nyare V70 (inte säker på vilka årsmodeller). Finns det någon här på forumet som har kört en c30, S40 eller V50 med 2,0F motorn i? Har inte själv provkört 1,8-liters motorn ens men har nästan bara hört dåligt om den. Då är det att den låter mycket, är svag och att den är riktigt tråkig att köra. Skulle gärna vilja veta hur mycket bättre 2,0-liters motorn är jämfört med 1,8-liters motorn.

Är själv efter en S40 först och främst men tycker att V50:n är lika snygg och lite extra lastutrymme är ju aldrig fel!
Nu skiljer det sig runt 130 kg mellan V70:n och S40:n, men, skulle man kunna provköra en V70 2,0F för att få en känsla av hur samma motor skulle vara i en S40/V50? Självklart så ska jag även provköra en 1,8F för att själv känna hur den är.Tack på förhand för all tips!

/Johan

p.s. Hade själv provkört en S40/V50 med 2,0F motorn om den fanns där jag bor. Finns tyvärr bara till V70.
av greenbay
Har kört båda, och tycker det är en riktigt stor skillnad på de båda bilarna.
V70 med 2.0F är , ja, billig att ha som tjänstebil, tack vare förmånsvärdet. Nog om den.
Jag har kört S40 med 2.0F och tyckte det var rätt OK, faktiskt. Den gick att köra snålt, men hade en del kraft om man stod på lite, dock inte kraft som i den V50 2.0D som jag ägde då.
S40 2.0F är ingen racerbil, men duger gott åt mig. Jag skulle däremot knappt överväga en V70 med den motorn.
Men det måste ju gå att hitta en 2.0 i en P1 någonstans i närheten, om inte annat kanske på Hertz biluthyrning, det kan ju vara ett sätt att få provköra en bil man är intresserad av.
/greenbay
av Volvonoob
greenbay skrev:Har kört båda, och tycker det är en riktigt stor skillnad på de båda bilarna.
V70 med 2.0F är , ja, billig att ha som tjänstebil, tack vare förmånsvärdet. Nog om den.
Jag har kört S40 med 2.0F och tyckte det var rätt OK, faktiskt. Den gick att köra snålt, men hade en del kraft om man stod på lite, dock inte kraft som i den V50 2.0D som jag ägde då.
S40 2.0F är ingen racerbil, men duger gott åt mig. Jag skulle däremot knappt överväga en V70 med den motorn.
Men det måste ju gå att hitta en 2.0 i en P1 någonstans i närheten, om inte annat kanske på Hertz biluthyrning, det kan ju vara ett sätt att få provköra en bil man är intresserad av.
/greenbay
Vad kul att höra! Perfekt då du också kört en 2,0D så att man inte jämför flexifuelarna med en D5 eller T5!
Är inte direkt efter en racerbil så den kanske kommer passa mig riktigt bra :-)-)

Bra tips om biluthyrningen! Ska kolla runt lite och se om jag hittar nån 2,0F. Tack för svaret!

/Johan
Användarvisningsbild
av crumpets
Det är ju en ny bil så du borde inte behöva vända dig till biluthyrning för en provkörning.
Knalla in på valfri volvoförsäljare och be snällt att få provköra en så kommer de hjälpa dig med det :) Det är alltid uppskattat när man kan få iväg en kund på en provkörning.
av Volvonoob
Jo det är sant iofs. Har alltid trott att det var tvärtom dock. Att bilförsäljarna blir irriterad av alla provförare! :)

/Johan
av greenbay
Ofta finns ju inte alla varianter "hemma". Det kan alltså vara så att man får åka till en annan åf för att kunna provköra. Fast jag tycker nog att hyra ett dygn kan vara väl investerade pengar, det blir mer verkligt då. Kolla hur den är att lasta, hur mycket det bullrar på motorvägen, och vad den drar.
/greenbay
av Lövet
Jag har kört 2.0 i C30, dock utan F men det är ju samma motor. Tyckte den räckte till utmärkt där. Bilen är inte nämnvärt slöare än exempelvis S40 2.4 på "normala" varvtal.
av Volvonoob
Tack för alla svar! Alltid kul att få höra andras åsikter.

Har ringt till Rejmes här (Linköping) och de verkar inte ha någon S40/V50/C30 med 2,0F motor. De sa till och med att Volvo skulle sluta helt och hållet med dessa motorer. Vet dock inte om försäljaren menade att endast de mindre bilarna skulle sluta med motorerna. Så blir nog att leta bland biluthyrningarna eller att åka på en roadtrip!

/Johan
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?