Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zkiddz
Unlock26

Menar du den lite grövre slangen under slangarna med T-korset?
Där man knappt kan se en röd plats detalj? isåfall hänger jag med :)

I Hanes står det "När kylvätskflödet avtar, flytta behållaren till avtappningspluggen på motorblockets bakre del"
av Uninium
zkiddz skrev:Unlock26

Menar du den lite grövre slangen under slangarna med T-korset?
Där man knappt kan se en röd plats detalj? isåfall hänger jag med :)

I Hanes står det "När kylvätskflödet avtar, flytta behållaren till avtappningspluggen på motorblockets bakre del"

Exakt,den man knappt kan se.Men där sitter den så fint och väntar .)
Ja jag kollade en gång till i vadis nu och såg att det stog om motorblocket där också :)

http://img714.imageshack.us/img714/1373/volvoe.jpg
av Uninium
zkiddz skrev:Haha då e jag med i matchen igen!

Aah toppen bild! Vad har du för spännande program som kan se dessa fiffiga sakerna?
Är det ett betal program eller freeware? :)
Freeware får jag säga ;),finns att ladda hem på piratebay bla.
Sök på: VADIS volvo
av zkiddz
Okej, så med bilen uppe på pallbockar börjas det skruvas av rostiga skruvar för att få bort skyddet så jag kommer åt avtappningsventlien.

Tappar ut ca 3-4L(GRÖN) sen tar det helt slut..
Letar förgäves efter en avtappning på motorblocket, vilket e lättare sagt än gjort när man inte vet VAD det är man ska hålla ögonen öppna efter..

Så det blev till att byta termostat och slå i ca 3-4L K-glykol(BLÅ) och sedan lufta och på med allt igen..

Nu går bilen upp i 90 vid körning så det bådar ju gott för kallare dagar:)

E dock jävligt nyfiken på vart skiten sitter så jag vet tills nästa gång, eller om jag rent utav behöver byta snart igen eftersom det tydligen inte är bra att blanda olika glykoler?( förutsatt att dom inte är blandningsbara) men det vet jag ju inte eftersom jag inte har en aning om vad som fanns i från början =)
av juste
qan skrev:Den ska väl bytas vart annat år, men den håller säkert mycket längre. Vad som blir sämre i glykolen är korrosionsskyddet, alltså kan man få rost i glykolen och den blir då brun och kanske tjock. Säkert ingen katastrof, men kostar ju inte alltför mycket så kan väl vara bra att serva det.

edit: kollade nyss i hynes och den håller med om vart annat år
Jag mailade till Bilia och frågade:
Finns det någon rekomendation hur ofta man bör byta kylvätska?
Har hört vartannat år?? Ingår det i så fall i någon service? Har inget minne av att det någonsin har blivit gjort. Bilen är snart 11 år.
Är jag fel på det? Annars kanske det är läge att ta det vid nästa service

Jag fick svaret:
Byta kylarvätska finns inte som intervall i Volvos serviceintervall. Man kollar hur många minusgrader den tål på alla servicar.
Inget fel att byta men inte nödvändigt om den har rätt färg alltså inte smutsig och sörjig
av qan
Jag har hört samma som Tomas och om den nu redan har blivit missfärgad och sörjig så har ju korrosionsskyddet slutat verka och något har redan rostat i systemet, verkar ju smartare att byta vätskan innan något brytsned tycker jag.
V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]

Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre […]