Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gasten
Har bytt damask två gånger på min som har automat. Första gången bytte jag även packbox till växellådan så då var jag tvungen att demontera hela axeln. Fick inte heller in något att bryta med så jag knackade in en träkil på var sida om knuten vilken till slut lossnade. Andra gången lät jag inre "skålen" sitta kvar och fick med mig yttre knut och tripoden till den inre knuten. Detta funkar under förutsättning att man har en inre knut med denna konstruktion (finns två olika). När jag sedan återmonterade inre damasken fäste jag den med en stor slangklämma istället för med det band som följer med. Slangklämma finns på biltema och funkar fint!
av *pettson*
Ett tips är ju att inhandla en liten kofot. Man tar då spikdragardelen och hakar tag bakom inre knuten med. Bara att bända till så säger det klick och allt är klart.
av Gasten
Min far är snickare och samlar på kofotar :D , nåja han har i varje fall kofotar i storlekar ner till 2-3dm. Om du får in en kofot där och har plats att bryta så har du inte växellådan lika nära sub-framen som det var på min bil..
av shuu
*pettson* skrev:Ett tips är ju att inhandla en liten kofot. Man tar då spikdragardelen och hakar tag bakom inre knuten med. Bara att bända till så säger det klick och allt är klart.
Testade detta och det borde vara det smidigaste sättet, jag hade dock en alldeles för stor kofot (ca 1m) och fick inte den mellan knut och låda.
av shuu
Gasten skrev:Min far är snickare och samlar på kofotar :D , nåja han har i varje fall kofotar i storlekar ner till 2-3dm. Om du får in en kofot där och har plats att bryta så har du inte växellådan lika nära sub-framen som det var på min bil..
Pettson menar att man ska ta kofoten ovanför subframen, där har man tillräckligt med plats för att få en en lagom kofot.
av Gasten
Blev samma problem för mig med de kortare också. Volvo har ett specialverktyg för detta som ser ut som spikutdragardelen på en kofot fast med bredare spår så man kan gränsla axeln..
av Gasten
Petsson, spikutdragardelen sa du. Alltså att ha kofoten parallellt med drivaxeln. Detta kanske är lättare på inre drivknutar med kulor? Kanske finns någon bättre kant att få tag i där?
av *pettson*
Jag har använt en kofot ca 75cm lång, sålänge jag hållit på med 850. Borde naturligtvis göra mej ett verktyg men har inte orkat bry mej.
Kör in den med spikutdragagardelen in mot lådan. Ovan subframen längs med drivaxeln, med spetsen pekandes kl 10-11. Kör in spetsen ca2-3cm och bänd till. Fungerar alltid.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]