Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:Tycker baraq det är mycke snack o antaganden, innan man kört maskinerna. Ni kollar på sifror o tror att ni då kan allt.
Men jag har kört 2.0T. Jag har tom kört den på Volvos landsvägsbana och fått provocera den hårt. Men jag var inte nöjd. Och T4 är en ännu mindre motor med ännu sämre prestanda så jag ser inte hur den skulle kunna vara ett alternativ för mig. Det var dessutom i en S60 som väger ca 200 kilo mindre än V70:n.

Missförstå mig inte - för sin klass så är T4 säkert ett bra alternativ (den har ju fått hyfsad kritik i press etc) men den går inte att jämföra med 2,0T och än mindre med T5 eller 2,5FT och det var hela min poäng. Iaf om Volvo inte erbjuder de större motorerna med E85.
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
CarMan skrev:Tycker baraq det är mycke snack o antaganden, innan man kört maskinerna. Ni kollar på sifror o tror att ni då kan allt.
Siffror med :- efter är ganska intressanta - särskilt om siffrorna är smalare och bilen bättre.
Variosboy skrev:
Emiljonsson7 skrev: Och jag är INTE beredd att tappa hästkrafter för miljöns skull. Faktiskt inte. Inte i en bil för 400.000kr. Den drar för övrigt lika mycket som 2.0F så hästkrafter och förbrukning är inte alltid synonymt.
Vad har priset på bilen och Hk egentligen med varandra att göra??
2.0F är väl ingen vettig jämförelsemotor, den är ju inte med i matchen alls (anser jag)..
Pris på bil och dess motors hk-antal brukar väl ha rätt mycket med varann att göra. Eller hur menar du då?
Att t.ex. BMW 318i och 335i med i övrigt likvärdig utrustningsnivå skulle säljas till samma pris?
Guligan skrev:
Variosboy skrev:
Emiljonsson7 skrev: Och jag är INTE beredd att tappa hästkrafter för miljöns skull. Faktiskt inte. Inte i en bil för 400.000kr. Den drar för övrigt lika mycket som 2.0F så hästkrafter och förbrukning är inte alltid synonymt.
Vad har priset på bilen och Hk egentligen med varandra att göra??
2.0F är väl ingen vettig jämförelsemotor, den är ju inte med i matchen alls (anser jag)..
Pris på bil och dess motors hk-antal brukar väl ha rätt mycket med varann att göra. Eller hur menar du då?
Att t.ex. BMW 318i och 335i med i övrigt likvärdig utrustningsnivå skulle säljas till samma pris?
Ser man till en specifik bilmodell, så visst är det så, och det var ju det jag skrev längre upp i tråden, att det skiljer säkert bortåt 50k mellan V70 1,6D och 2,5FT.

Det jag däremot menade är att det är många andra kvaliteér som gör att man väljer en viss bilmodell. är det bara Hk man letar efter så finns det garantert bilar som kostar 100k mindre än en V70 med samma prestanda om inte ännu bättre!? Men jag förstår att det inte är det TS vill ha.. Och jag anser också att Volvo borde ha en kraftigare motor som går att köra på Etanol..
Sluta gnäll :mrgreen:

Volvo är ett statligt Kineiskt bilmärke som ser framtiden i att volymsälja bilar på den stora Kinamarkanden, då behövs inga FT-bilar.

För mig kommer detta nog att vara sista Volvon om trenden fortätter där volvo totalt offrar förmågan att dra släp för att optimera bilen.

Då få man väl välja en Ford Mondeo, Ford Kuga, Skoda Superb, BMW 520, Audi Q5, VW Passat, VW Tiguan etc då alla dessa drar 2000 kg även om man går på en snål 2.0 liters diesel.

Konstigt, det som fick mig att välja volvo (bra dragbil) verka vara det som nu tvingar mig bort från volvo när det är dags för nästa bilbyte :(
VolvoB20 skrev: Konstigt, det som fick mig att välja volvo (bra dragbil) verka vara det som nu tvingar mig bort från volvo när det är dags för nästa bilbyte :(

Sådär sa Pappa 1992 när 850:in kom! :wink: Då var Volvo slut som dragbil enligt honom.. Han åker nu 945 av 1998 års modell.. Du kanske får byta till en sån, eller föresten, varför byta bil över huvudtaget??

Det blir lätt komiskt i "nybils"-forumet när folk betraktar 3-4 år gamla bilar som färdiga för skroten. De flesta Volvobilar sen 245:an klarar utan större bekymmer av 30-40 tusen mil, och avverkar man det på 3-4 år så visst, då kan jag se problemet, men inte annars.
Är det ett större problem att åka i en bil som börjar få några mil på mätaren eller år på nacken än en att inte kunna använda bilen till det man vill (tex.dra tunga släp)? Prio helt enkelt.
av Amli
Variosboy skrev:

Sådär sa Pappa 1992 när 850:in kom! :wink: Då var Volvo slut som dragbil enligt honom.. Han åker nu 945 av 1998 års modell..
Hahaha. PRECIS samma sak kan skrivas om min svärfar. Får jag gissa att även du får höra att du inte har en riktig Volvo och han minsann kör den sista riktiga?
Amli skrev:
Variosboy skrev:

Sådär sa Pappa 1992 när 850:in kom! :wink: Då var Volvo slut som dragbil enligt honom.. Han åker nu 945 av 1998 års modell..
Hahaha. PRECIS samma sak kan skrivas om min svärfar. Får jag gissa att även du får höra att du inte har en riktig Volvo och han minsann kör den sista riktiga?
Japp, bilar som inte driver på bakhjulen är inga riktiga bilar osv osv... :D
Emiljonsson7 skrev:

När jag beställde min senaste 2,5Ft så hamnade månadskostnaden på ca 4500kr netto. För 1,6D hamnar jag på 4700 kr. 200 kr MER alltså. Helt obegripligt egentligen men så stor skillnad gör miljöavdraget. Då är valet lätt
Detta kan vi ju glömma 2012 när det inte längre är reducerat förmånsvärde på miljöbilar

Är det 50mil 2ggr/v eller 20mil/dag? Diesel […]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]

En ganska vanlig 245:as liv

För några veckor sedan körde jag b[…]