Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uninium
zkiddz skrev:Jösses, då kanske jag ska satsa på att tömma ist..

Hur luftar jag kylsystemet då?

Varför tömma helt? Då snackar vi nästan 6Liter.
Hade ingen bättre bild,men det sitter en slang där med en röd "plastratt"
Fyll på glykol med motorn igång så öppnar du den efter en stund,du behöver inte ta bort den helt.När det rinner vatten konstant ut från den så är det luftat.

Ha värmereglaget på full värme,du kommer säkerligen få efterfylla efter en stunds körning.

http://img703.imageshack.us/img703/6061/35041081.jpg
av juste
Det visste jag inte!! Hur ofta skall det bytas? Borde inte det ingå i någon service. Har inget minne av att jag har fått bytt någon gång alls på 11 år. Frostskyddsgraderna är det ju noga med och kollas ju också vid service, men byta allt vatten...varför?
av qan
Den ska väl bytas vart annat år, men den håller säkert mycket längre. Vad som blir sämre i glykolen är korrosionsskyddet, alltså kan man få rost i glykolen och den blir då brun och kanske tjock. Säkert ingen katastrof, men kostar ju inte alltför mycket så kan väl vara bra att serva det.

edit: kollade nyss i hynes och den håller med om vart annat år
av zkiddz
Kollade med haynes nu och det låter inte allt för krångligt att byta, dock undrar jag bara vart avtappningspluggen på motorblocket sitter..?

Och vart luftningsskruven på den nedre slangen sitter?

Efter jag vet vart dom sitter borde det väl bara vara att sätta igång?
av Uninium
zkiddz skrev:Kollade med haynes nu och det låter inte allt för krångligt att byta, dock undrar jag bara vart avtappningspluggen på motorblocket sitter..?

Och vart luftningsskruven på den nedre slangen sitter?

Efter jag vet vart dom sitter borde det väl bara vara att sätta igång?
Kollar du på den bilden jag länkade till så ser du vart luftningsskruven sitter.
När jag kollade i vadis igår så stog det inget om att det fanns att avtappningsplugg på
blocket,men om det skulle finnas så brukar den sitta baktill på motorn.

Däremot så sitter det en på kylaren.

På min förra XC70 märkte jag samma[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen? Nej, iallafall inte n&ar[…]

Det är ju en dieselmotor i bilen och vid norm[…]

Förardisplay xc40 -23.

Tack för återkopplingen ShogunX. Jag av[…]