Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hmmmmm!

Fick detta deprimerande besked från Volvocars idag kring min fråga om när man etanolkonverterar de nya bensinmotorerna.

"Det vi vet idag är att någon gång under våren kommer en 180 hk motor. I dagsläget finns det inga planer på att ta framvarken någon 240 eller 203 hk motor."

Jag har grymt svårt att acceptera detta måste jag säga och förstår ärligt talat inte varför? Tror man att de som kört 2,5FT i några år kommer att nöja sig med T4. Har man kört 1,8f så förstår jag omman tar ett glädjeskutt men inte annars. Undrar hur många T5:or man kommer sälja om de inte är miljöklassade. För mig känns T4.an inte alls som ett alternativ. Nej det var riktigt surt att höra måste jag säga. Då var denna dagen förstörd :(
Fast pressavdelningen brukar vara de sista som får veta. Allt kan hända.
Vilket är viktigast. Hur bilen är att köra, eller vilka siffror som står på effekt pappret?
Hur många HK bilen har sääger ju inte så mycke!
CarMan skrev:Vilket är viktigast. Hur bilen är att köra, eller vilka siffror som står på effekt pappret?
Hur bilen är att köra är viktigt och att den även är miljövänlig och billig att äga och köra. Jag har kört 2.0T och den var en riktig besvikelse enligt mig och då ser jag inte hur T4 skall kunna göra den saken bättre. Den har ännu sämre prestanda.

Allt beror dock på vad man kört innan. Men det skiljer somsagt rätt mycket i prestanda från T4 till T5/2,5FT. 100Nm och 50Hk är inte lite i sammanhanget.

T4 180 Hk @ 5700 rpm, max vrid 240Nm @ 1600-5000 rpm (270 Nm kortvarigt med overboost)
2,0T 203 Hk @ 6000 rpm, max vrid 300Nm @ 1750-4000 rpm
T5 240 Hk @ 5500 rpm, max vrid 320Nm @ 1800-4000 rpm
2,5FT 231 Hk @ 5200 rpm, max vrid 340Nm @ 1750-4800 rpm

I grafen nedan är 2,0T jämförd med 2,5FT (Data från RICA). Och T4 har som sagt ytterligare 60Nm lägre vrid och 23 hästar färre än 2,0T. Då blir klivet upp till 2,5FT eller T5 stoooooort.

Bild

För mig som kör tjänstebil blir alltså redan idag 2,0T 400-500 kr dyrare än den 2,5FT jag redan kör. Detta pga av att den inte finns som miljöbil. T5 kommer att bli ännu dyrare än så då den kommer vara dyrare än 2,0T. Jag får alltså betala ca 700 kr mer per månad och får något som är sämre.....
Dagens miljöbilsregler går ju ut 2011 ändå så det är inte säkert att förmånsvärdesrabatten finns kvar ändå.
CarMan skrev:Vilket är viktigast. Hur bilen är att köra, eller vilka siffror som står på effekt pappret?
T4 och T5 är väl byggda på samma grund? Hur skulle i såfall T4 nånsin kunna slå T5 som är samma motor med fler hk?
Emiljonsson7 skrev:Hmmmmm!

Fick detta deprimerande besked från Volvocars idag kring min fråga om när man etanolkonverterar de nya bensinmotorerna.

"Det vi vet idag är att någon gång under våren kommer en 180 hk motor. I dagsläget finns det inga planer på att ta framvarken någon 240 eller 203 hk motor."

Jag har grymt svårt att acceptera detta måste jag säga och förstår ärligt talat inte varför? Tror man att de som kört 2,5FT i några år kommer att nöja sig med T4. Har man kört 1,8f så förstår jag omman tar ett glädjeskutt men inte annars. Undrar hur många T5:or man kommer sälja om de inte är miljöklassade. För mig känns T4.an inte alls som ett alternativ. Nej det var riktigt surt att höra måste jag säga. Då var denna dagen förstörd :(
Enkel matte, de som skiter i miljön kommer att göra det även om nåt år eller så, så visst är T5 säljbar, och de som idag kör 2.5FT och tänker på miljön har väl inga problem att tappa hästkrafter för miljöns skull, eller!?!?
av Enzo
Det är rätt tycker jag. Miljöbilar ska inte vara för starka och törstiga. Det är ju patetiskt att se t.ex. amerikanska etanolkonverterade smallblock-V8or.

180 hk räcker gott och väl i en familjebil med miljöstämpel.

Då du tydligen är i trakten: Har du fr&[…]

Det verkar som om V60 Cross Country är vä[…]

Insåg precis att jag har ett körtillst&[…]

Tyärr har du nog mer än ett fel. har du […]