Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zkiddz
Hej igen, ställde en fråga förra gången om däckstorlekar..

Nu är jag tillbaka igen.
Ska inskaffa nya dubbdäck och min lokala däckhandlare har inte kvar 195x55x15 utan enbart 185x65x15.

Han sa att han brukar montera dessa på S/V 40 utan problem, kanske enbart lite skrap i hjulhuset.

Och jag undrar nu om fler har erfarenhet av det?

Jag fick en toppen sida från Tomas88 på forumet, men vill gärna ha lite Live feedback så att säga.

Ha det fint.
av meggan15
Jag har haft såna på min förra vintern ska köpa nya samma storlek denna vintern! funka kanon.

kör desutom med 215/45-17 på sommar kanske inte å rekomendera men det funkar 8)
av juste
I mitt registreringsbevis står vilka olika storlekar bilen är godkänd med.
Bland flera andra så står det 185/65/15 M+S
Jag har haft denna storlek på mina dubbdäck i 10år
Jag har en V40 1,8 -00
av zkiddz
Skönt att höra.

Men olika årsmodeller har olika standarder eller hur fungerar detta med att vi har olika?

Sj har jag en 98- och har 195x55x15 som original :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Verkar som det skiljer på årsmodellerna om vilken däckstorlek man skall ha.
Orginal till min är 195-60 15" och har kört med 185-65 15" på vinterdäcken utan probl.
av zkiddz
Står enbart 195/55 R15 V84 i regbeviset.

Ja något är det ju som diffar.. undrar bara om det är skillnad i hjulhuset också.
av JE Jr
jag hade 185/65R15 på min T4 98 förra vintern. Det gick bra, men det blir lite trångt mot främre delen av bakre hjulhuset. Sitter ett par bultar där som höll skärmbreddaren på min bil, och även om det inte var tajt eller tog i så låg de ganska nära däcket.
av juste
Hmm, fattar inte det här med däckstorlekar riktigt. Får ibland intrycket av man kan välja lite som man vill. Jag trodde att man var tvungen att hålla sig till den eller de dimensioner som står i registreringsbeviset. Om man gör det så borde det väl inte vara några problem. I mitt regbevis står åtminstånde 4 olika storlekar. Vet inte om det är för vinter eller sommardäck. Får man välja annat också eller vad gäller?
/ Förvirrad

På min förra XC70 märkte jag samma[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen? Nej, iallafall inte n&ar[…]

Det är ju en dieselmotor i bilen och vid norm[…]

Förardisplay xc40 -23.

Tack för återkopplingen ShogunX. Jag av[…]