Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Ett bakre bromsok finns renoverat och klart till den, det andra drog jag av nippeln på så jag ska ta och avvakta tills jag ser hur oket ser ut som sitter på bilen. Men jag har iallafall delar till 3 hjul samt nästan ett helt avgassystem liggande till den. Ska prova dra lös den i morron och se om den går att köra kilometern som det är hem
Användarvisningsbild
av dahlen
allt går med lite vilja :P men hur lång tid det tar är en annan sak :roll:
Användarvisningsbild
av päpplet
om jag gjort :wink:
Tog domkraften och hissade upp den och fick plankor under hjulen sen så med ett litet nätt ryck med bogserlinan så släppte bromsarna och den rullade för egen maskin :P

Så nu ikväll har jag:
* fyllt på olja och glykol
* plockat lös 3 bromsok och motionerat dom vid liv igen (första gången jag kunnat använda alla delar till dom som dom är)
* bytt bromsolja (den var svart i ledningarna :roll: )
* konstaterat att den läckte bensin på fuelrailen men det verkar ha lagat sig självt :mrgreen:
* åkt utav helvete och tvärnitat bort rosten från bromsarna :twisted:
* ryckt av handbromsvajern :-(O)

Var lite spännande att köra den med väldigt dåliga bromsar med rusande tomgång, misstänker starkt spjällhuskontakten för den klickar inte när jag vrider på gasen. Och den verkar läcka glykol nånstans troligtvis värmepaketet för golvmattan har frusit fast i golvet.
Men jag blev nästan chockad att frambromsarna säkert inte ens behövt motioneras för att gå igenom besiktningen (gjorde det iallafall) och att handbromsen inte kärvar och fungerade fast det är en automat (tills vajern gick av iaf)

Ska göra klar höger bak sen tror jag att jag är nästan klar i bromsväg. Pedalen blev väldigt svampig när jag bromsade bort rosten så jag lurar på att den läcker bromsolja nånstans.

Att göra listan än så länge:
* fixa sista oket
* antagligen byta handbromsvajer
* se över bränsleslangarna som läckte
* få ner tomgången som pendlar mellan 1500-2000 varv
* byta några trasiga lampor
* tutjäveln
* göra rent vevhusventilationen (ventilkåpan är totalt nergrisad)
* byta till vinterdäck med dubb av fjolårets modell
* ev byta värmepaket
* antagligen laga rost i golvet pga ovanstående
* slipa, måla och underredsbehandla div små rostfläckar under
* TVÄTTA
nu har jag fått tag på serviceböckerna till bensinvärmaren så efter att jag bytt bränsleslangar så ska jag börja serva den lite och se om den startar :P En Ardic 07-B från 1985 sitter det i den sen jag hittade typplåten på backen där bilen stått, nitarna har ärgat av :roll:
ja bara att ägarbytet går igenom först för jag fick absolut inte prova den innan bilen var skriven på mej för förra ägaren :lol:
Är ute och byter handbromsvajer nu, tur nog så var det den korta som small av och en sån hade jag liggandes ny i oöppnad påse. Har stoppat i en radio tills jag får åka till Borlänge och införskaffa en som iallafall tar emot en cd.
Och har fixat sista bromsoket och kastat på mina vackra ATS-fälgar med vintersulorna på och varit ute på byvägarna och åkt lite brett :lol: Tack för att Volvo iallafall gjorde så att man kan låsa den på tvåan "driftläget" :wink:

Tror ni man kan besikta med ett rakt rör istället för sista ljuddämparen som är lite halvröten, ljudmässigt är det ingen större skillnad.

Och framförallt, kan man besikta med en slang från oljepåfyllningslocket ner i en flaska som oljefälla som ersättning för en tät vevhusventilation? Annars blåser den olja över hela motorn från locket :roll: Som jag gjort nu läcker den inte olja på marken iallafall

Laddar batteriet i kameran så bilder kommer, ska ut och skruva ihop handbromsen och försöka väcka tomgångsmotorn vid liv igen

edit: bytte spjällhuskontakten också för den klickade inte. Tomgången är fortfarande underlig men den sjunker när jag slår på tomgångsmotorn så den ska få sig en jävel nu :mrgreen:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18

Andelen bilister som behöver dra ett skote[…]

Om fabriken inte fungerade med Northvolt som ä[…]

Har nu under några laddningar märkt att[…]

Ja ett ganska omfattande jobb :-(