Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Staffan73
Jag byter däck själv och förvarar dom hemma. Eldar med ved gör jag också. Fast jag köper inte halva grisar. Stor familj = HEL GRIS :mrgreen:
Användarvisningsbild
av ÄRRet
CarMan skrev:jag tror defenetivt inte att kunden är skrämd att vända sig till olka företag sitälet för att göra det själv.
Kunden vill själv betala för att slippa göra det (det är tråkigt & lite besvärligt) man väljer att lägga några kronor på att ha ett bekvämt liv (vardags lyx)

Hur många köper en halv gris? jaag tror de flästa köper färdig styckade bitar i affären, trots att det är dyrare.
Jag tror många kan byta till vintehjul & har plats för dom, men det är bekvämt att slippa lasta in dom i bilen för att åka till en GDS hall (allternativt byta på gatan/uppfarten)
Varför har du internett hemma, du får lu låna det gratis på bibblan. Varför har du mobiltelefon, kan du inte ringa när du kommer hem? Jo för det är bekvämt!
Jag o många mer kan betala för att ha lite bekvämt (jag har bergvärme, skulla aldrig i livet elda med ved, då det är för mycke jobb!
Känns som första gången jag håller med dig CarMan! Håller med Pettson oxå, inte kul att öppna huven på en nyare bil o mötas av svarta kåpor som "skriker" koppla upp mig mot en dator och lägg tillbaka hylsnyckelsatsen!
av motorelf
Oj oj här fanns det visst lite åsikter....

Men för att ha ryggen fri så vill jag bara förtydliga följande:
1. Mekonomen ville byta allt som de fann när de läste felkoderna, samt att de tyckte att över 8000 spänn var rimligt på en gammal 850 92:a med över 25000 mil.
2. En volvoverstad - Bilia - gav mig råd gratis över telefonen och kunde med hjälp av sin yrkeskunskap troligen säga att jag inte behövde byta allt som mekonomen ville att jag skulle.

Men som sagt jag åker hellre SAAB än lämnar till Mekonomen

I övrigt så tillhör jag nog den skaran som inte vågar tro att jag kan fixa själv utan är villig att betala för en verkstads kompetens. Men när verkstaden inte ger mig detta men ändå vill ta betalt då blir jag förbannad och kommer göra mitt för att mina medmänniskor inte skall behöva göra mina misstag. Skulle utan problem lista upp ett gäng verkstäder som har behandlat mig mycket bra, både små gamla skitiga verkstäder till hypermoderna märkes verkstäder.

Men när Ni börjar prata om hela och halva grisar blir jag jävligt sugen på julskinga, janssons, sill och en nubbe!
Ha det gott
av *pettson*
CarMan skrev:jag tror defenetivt inte att kunden är skrämd att vända sig till olka företag sitälet för att göra det själv.
Kunden vill själv betala för att slippa göra det (det är tråkigt & lite besvärligt) man väljer att lägga några kronor på att ha ett bekvämt liv (vardags lyx)

Hur många köper en halv gris? jaag tror de flästa köper färdig styckade bitar i affären, trots att det är dyrare.
Jag tror många kan byta till vintehjul & har plats för dom, men det är bekvämt att slippa lasta in dom i bilen för att åka till en GDS hall (allternativt byta på gatan/uppfarten)
Varför har du internett hemma, du får lu låna det gratis på bibblan. Varför har du mobiltelefon, kan du inte ringa när du kommer hem? Jo för det är bekvämt!
Jag o många mer kan betala för att ha lite bekvämt (jag har bergvärme, skulla aldrig i livet elda med ved, då det är för mycke jobb!
1/ Där har jag gett min åsikt.
2/ Hel gris gäller i möjligaste mån. Den är dock färdigstyckad på grund av hygienkrav.
3/ Nu ska vi se. Hemtelefon? Nope, betalar inte för sånt. Mobil? Yes enbart. Mob Abb innehåller internet mot ett blygsamt tillägg då ett högvolymsabb gäller när man endast ringer mobilt. Så övriga tillägget för mitt internet är 50kr/månad för att hålla fasta nätet öppet för ADSL anslutningen. Priset per år för att hålla ADSL anslutningen öppen understiger priset per år för att åka till bibblan o surfa. Det är BILLIGARE. Alla bor ju inte i stan..
4/ Jag har egen skog, jag har två öppna spisar för ved. Men jag värmer huset med pellets då den sköter sej själv när jag är borta. Den vardagslyxen jag har extra är varmvatten när jag kommer hem. Men betalar jag extra för det? Nope, samma jobb som annars. Jag fixar ved som om jag ska ha allt. Säljer veden och köper pellets istället, så jag offrar bekvämlighet för att få vardagslyxen varmvatten direkt. Notera att det täcker vintermånaderna bara. Sommarmånaderna är det ved som gäller.
Nu med två operationer i ena axeln har det varit tack vare mycket goda vänner som det fungerat då jag inte kunnat göra mycket av varesej det ena eller det andra under läktiden.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Snacka om mer svar än vad som behövdes. Bara att erkänna att vissa vill betala för "att slippa bry sig". Skulle du åkt till Polen med din axel? Mycket billigare...
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Jag tycker det känns bra att skruva själv. Har tex nyss servat min s70 med ny kamrem,spännrullar, vattenpump, dämpelement mm. Nu VET jag att den går i minst 12000 mil till vad gäller kamremmen. För jag har gjort det själv och vet att det är riktigt gjort och inget fusk. Det kan man ju inte vara 100% säker på annars, eller hur? :)
Användarvisningsbild
av CarMan
inge fel att göra saker själv, det är inte det jag säger.
Jag ville bara tala om att priset på en tjänst/vara inte behöer stå i relevans till vad tjänsten tar i tid, eller vad varan kostar att produsera.

Beroende på mit ekonomiska läge & hur mycke jag bedömmer att min fritid är värd, så kan det var värt att betala nån för att göra saker åt mig.
På samma sätt så kan ett föratag ha nått som ger mig ett mervärde, o det kan gör att jag är villig att betala mer, trots att ett annat företag kan göra en liknande sak till ett lägre pris.

Ett exempel är alltid bra.
Säg att jag vill ha däckförvaring på ett däckhotell, vilket företag ska jag då välja?
Företag 1 tar 500:-/sesång
Företag 2 tar 600:-/sesång
Men nu är det så att företag 2 även kan göra service på min bil, o det gör att jag kan samboka detta så jag bara behöver lämna bilen på ett ställe, o endast en gång.
eller så kanske föratag 2 även har hand tvätt, o bilen måst ju tvättas nångång, passar bra att göra det samtidigt (behöver bara lämna bilen en gång)
eller så har företag 2 även ett kafe o säljer frukost, så jag kan passa på att äta när bilen får på däcken.
(eller så har företaget bara tur att ligga på rätt ställe så du har gångavstånd till nått annat som ger dig ett mervärde med besöket hoss just dom.

Listan kan göras lång, om jag som kund anser att jag har annat att göra på fritiden som är roligare så kan man betala mer trots att man får samma sak på annat ställe för billigare peng. (man har ju fått i sina ögon mer för pengarna på det "dyrare" stället)
av motorelf
Jag håller tillfullo med. Ibland kan en högre kostnad för en del ätas upp om man så att säga kan slå två flugor i en smäll.
Men i mitt fall så tycker jag nog att verstaden inte gjorde ett bra jobb. De visar inte upp någon yrkeskompetens för mig som kund, utan går ut och trycker på den lilla knappen får ett gäng felkoder, går in och kollar i sina listor vad delarna kostar, ger mig en offert på priset. Detta hade jag kunnat fixa själv, vilket jag även gjorde. Det som förbryllar och retar mig är att när jag pratar med bilia, så får jag ett helt annat svar. Mekonomen sa: Vi måste byta dessa delar, pris 8000+kronor fanns ingen tvekan om att detta kommer det att kosta. Bilia svarade något mer i stil med: Nja det kan ju vara allt men troligen räcker det med att du kan byta "det". Det var ju denna kompetens som jag som konsument efterfrågar och gärna betalar för, men att en tomte läser av kollar i listor och inget mer betalar jag inte för......eller är en gammal volvo 850 glt så ovanlig och så komplex i sin konstruktion att det endast de äldsta volvomekanikerna med 400 år i yrket som klarar av att laga dessa underbara bilar???
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Behöver jag skriva ONÖDIG CITERING!!!!!!!!!!!!
av *pettson*
ÄRRet skrev:Snacka om mer svar än vad som behövdes. Bara att erkänna att vissa vill betala för "att slippa bry sig". Skulle du åkt till Polen med din axel? Mycket billigare...
Nu med facit i hand hade det troligen varit bättre, kan ju inte vara sämre känns det som. Kanske hade dom inte gjort fel där första gången?. Då hade jag sluppit andra gången. I en helt annan tråd har jag beskrivit hur svensk sjukvård fungerat så.. Polen kanske hade varit ett bättre alternativ.
I övrigt så gillar du inte att läsa svaren så gör som i andra nationer?: Låt bli?
Användarvisningsbild
av CarMan
motorelf skrev:Jag håller tillfullo med. Ibland kan en högre kostnad för en del ätas upp om man så att säga kan slå två flugor i en smäll.
Men i mitt fall så tycker jag nog att verstaden inte gjorde ett bra jobb. De visar inte upp någon yrkeskompetens för mig som kund, utan går ut och trycker på den lilla knappen får ett gäng felkoder, går in och kollar i sina listor vad delarna kostar, ger mig en offert på priset. Detta hade jag kunnat fixa själv, vilket jag även gjorde. Det som förbryllar och retar mig är att när jag pratar med bilia, så får jag ett helt annat svar. Mekonomen sa: Vi måste byta dessa delar, pris 8000+kronor fanns ingen tvekan om att detta kommer det att kosta. Bilia svarade något mer i stil med: Nja det kan ju vara allt men troligen räcker det med att du kan byta "det". Det var ju denna kompetens som jag som konsument efterfrågar och gärna betalar för, men att en tomte läser av kollar i listor och inget mer betalar jag inte för......eller är en gammal volvo 850 glt så ovanlig och så komplex i sin konstruktion att det endast de äldsta volvomekanikerna med 400 år i yrket som klarar av att laga dessa underbara bilar???
Det är presis det jag menar. hade du valt att gå till den dyrare verkstan (som faktiskt inte alltid är dyrare även om man generelt tror det) så hade dom kanske kunnahjälpt dig på ett mer korekt sätt, dom kan ju din bil (det är inte lätt att kunna allt om presis alla bilar,säger sig självt att det blir lite så att man kan lite om många bilar sitället för mycke om få bilar)
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]