- lör 06 nov 2010, 20:39
Hoppar lite på din fråga, måste fråga lite andra saker innan jag svarar på ditt problem.
Rasar kamremmen så kommer troligtvis toppen gå också, och kan lova dig. DÅ kommer du bli irriterad ;)
Över till problemet;
Bra grej är att lägga upp en bild på hur mörbultat pluggen är, blir lättare att hjälpa dig då. Men skall försöka iaf, polygrip och rörtång är 2 olika verktyg. Rörtången biter bättre och desto längre skaft du har desto hårdare kan du dra. Se till att inte få så att greppet släpper för då det blir värre.
Testa spraya på lite rostlösning på skruven och mellan skruven och blocket.
Det du kan göra efter du sprayat på rostlösningen är att knacka lite på skruven för att ev. spräcka det som gör att det sitter fast. Kan tippa på att killen innan smetat in skiten med loctite
Kan ge dig ett tips också, om det nu är så att du efter körning med motorn varm och sedan gett dig på skruven så var detta ingen bra idé. Gäller samma med tändstift som du bör veta om. Aluminium expanderar och blir mjukt vilket inte är bra om man ska lossa på saker eller dra åt som är varma.
Finns ett annat knep. Det är att du filar ner skruven så att du får en 16 hylsa istället. och försöker på nytt.
OCH DU! GE FAN I SHIFTNYCKELN! :evil:
Inget bra verktyg, definitivt inte bättre än fast nycklar..
Lycka till
Hjälper gärna till även fast detta inlägg lät lite strängt
/stagesix
edit; Dit med packning efteråt och dra till givet moment (står i haynes) så slipper du detta problem i framtiden!
ag praktisera på en bilberksta i drygt 1år och då gjorde jag de mesta men de var några år sen så mycke har jag glömt o därför skaffa jag mig haynes bok om s40. Jag blir inte irriterad på meckandet utan på bilen.hmm.. Du bör ha rätt mkt erfarenhet på 1 år :) Men skall inte klaga något för jag vet inte hur du är som person.
De fattas bara att kamremen ska gå sönder o slakta motorn.Om du är orolig för det så kanske det är dags att byta innan det är försent? Hur långt har den gått?
Rasar kamremmen så kommer troligtvis toppen gå också, och kan lova dig. DÅ kommer du bli irriterad ;)
Över till problemet;
Bra grej är att lägga upp en bild på hur mörbultat pluggen är, blir lättare att hjälpa dig då. Men skall försöka iaf, polygrip och rörtång är 2 olika verktyg. Rörtången biter bättre och desto längre skaft du har desto hårdare kan du dra. Se till att inte få så att greppet släpper för då det blir värre.
Testa spraya på lite rostlösning på skruven och mellan skruven och blocket.
Det du kan göra efter du sprayat på rostlösningen är att knacka lite på skruven för att ev. spräcka det som gör att det sitter fast. Kan tippa på att killen innan smetat in skiten med loctite

Kan ge dig ett tips också, om det nu är så att du efter körning med motorn varm och sedan gett dig på skruven så var detta ingen bra idé. Gäller samma med tändstift som du bör veta om. Aluminium expanderar och blir mjukt vilket inte är bra om man ska lossa på saker eller dra åt som är varma.
Finns ett annat knep. Det är att du filar ner skruven så att du får en 16 hylsa istället. och försöker på nytt.
OCH DU! GE FAN I SHIFTNYCKELN! :evil:
Inget bra verktyg, definitivt inte bättre än fast nycklar..
Lycka till
Hjälper gärna till även fast detta inlägg lät lite strängt

/stagesix
edit; Dit med packning efteråt och dra till givet moment (står i haynes) så slipper du detta problem i framtiden!