- lör 06 nov 2010, 19:32
#463076
Nedan får du en guide till felsökning, guiden täcker alla de LHJ-system som volvo haft i 240 och 740, vad jag vet i alla fall. Du bör ha LHJ 2.2 i din bil.
Felsökning av LuftMasseMätare (LMM) i LHJ-system.
Varmtrådsgivare LH Jetronic 2.0 2.2 samt 2.4
Tänk på att vid motståndmätning får kretsen du mäter ej vara strömsatt.
Lossa först kontaktstycket fråm LMM, du skall nu använda ohmmätare (motståndsmätning)
LHJ 2.0: Mät mellan anslutning 6 (grön/gul kabel) och anslutning 7 (vit/röd kabel), bör vara mellan 3.5 och 4.0 Ohm.
LHJ 2.2 samt 2.4: Mät mellan anslutning 2 (grön/gul kabel) och anslutning 3 (vit/röd kabel), bör vara mellan 3.5 och 4.0 Ohm för
LHJ 2.2 och mellan 2.5 och 4.0 Ohm för LHJ 2.4.
Om avläsning ej stämmer med korrekta värden är LMM felaktig och bör bytas.
Blandningspotentiometer (gäller LHJ 2.0 samt 2.2) Ohmmätning
LHJ 2.0: Mät mellan anslutning 6 (grön/gul kabel) och anslutning 12 (gul kabel), skall vara mellan 0 och 1000 Ohm.
LHJ 2.2: Mät mellan anslutning 2 (grön/gul kabel) och anslutning 6 (gul kabel), skall vara mellan 0 och 1000 Ohm.
Skriv ner värdet du mäter upp, VIKTIGT.
Ändra justerskruven läge och iakttag OHM-mätaren, värdet skall minska då skruven vrids medurs och öka när skruven vrids
moturs. Om ptentiometern inte ligger inom värdena eller på annat sätt uppträder uppträder fel skall LMM bytas.
STÄLL TILLBAKA INSTÄLLNINGSSKRUVEN I SAMMA LÄGE SOM URSPRUNGLIGT (det värde du skrev upp)
Rensfunktion. LHJ 2.0, 2.2 samt 2.4. Spänningsmätning.
Dra undan gummidamasken på LMM kontaktstycke (kontakten skall alltså fortfarande vara ansluten) och anslut mätspetsen
försiktigt på baksidan av kontaktdonet.
På LHJ 2.0 mäts spänningen i fråga mellan anslutning 8 (vit kabel) och jord
På LHJ 2.2 och 2.4 mäts spänningen i fråga mellan anslutning 4 (vit kabel) och jord.
Varva motorn till c:a 2500 varv och låt den gå ner till tomgång. Slå ifrån tändning. Efter c:a 4 sekunder skall voltmetern ge utslag
under ungefär 1 sekund, detta är renssignalen och var uppmärksam så att du inte missar den. Om ingen signal kan avläsas skall,
när det gäller LHJ 2.0, systemreläet kontrolleras och när det gäller 2.2 och 2.4 skall huvudreläet kontrolleras. Om ingen signal
finns och respektive relä är felfritt skall LMM bytas.
Gällande LHJ 3.1
LHJ 3.1 har inte tråd utan har istället en metallfolie. Motståndsmätning
Lossa kontaktstycket från LMM
Mät mellan anslutning 1 (grön/gul kabel) och anslutning 4 (röd/vit kabel), mätvärdet skall vara c:a 108 Ohm.
Mvh GK
När allt möjligt är uteslutet kvarstår endast det omöjliga som möjligt !!
Vilket bevisar tesen att " INGENTING ÄR OMÖJLIGT "