Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej, har letar runt lite i forumen men blir ändå inge klokare så jag ställer frågan sj,
bilen är en 940 s2,3 ltt,

tycker att den har börjat dra kylarvatten men hittar ingen läcka varken i motorrum eller in på golvena,

tempmätaren dummade sig idag på vägen hem och ville inte stiga rakt upp utan stannar ungefär 5 i 12,

har fått tips om att byta termostat och så ska problemet vara väck,

då är min fråga, kan problemet med att vattnet försvinner sakta bero på att termostaten kanske är dålig?

andra tips mottages gärna!

tack på förhand

Ändrat rubrik enligt forumsreglerna!
MVH DDD moderator
Kör motorn en stund, och sen går du ut och skruvar av locket på expansionskärlet lite försiktigt. Om det pyser "mycket" då så är nog din topplockspackning dålig. Då trycks gaserna i någon/några av cylindrarna ut i kylsystemet.

Kryper vattnet bort och man absolut inte hittar någon läcka så är det topplockspackningen.

Läckage kan inte påverkas av termostaten i alla fall. Det enda som kan hända om termostaten går sönder är att den inte öppnar upp när motorn blir varm, och på så vis gör så motorn börjar koka. Råkade ut för det här om veckan, kom typ 2,5 mil efter uppstart, sen small det och motorn dog. Kokade väldigt fint ;) Och DÅ om någon gång så gick topplockspackningen, fullt med vatten i cylindrarna.
calle945 skrev:men du borde det inte synas i oljan då att den är dålig'
?
Nej det är inte säkert. Nu har jag inte studerat volvos rödblock jättenoga, men oljan passerar genom topplocket i några få öppningar, ganska väl separerade från kylöppningarna i blocket. Märk mina ord väl när jag säger att jag blev väldigt förvånad när jag tömde ur oljan i den motorn som jag smällde topplockspackningen på, inte en droppe vatten i oljan, och då stod det ändå vatten i den bakersta cylinder och tryckkärlet höll på av explodera av övertrycket ;)

Men nu säger jag inte att det är så för dig, men jag kommer inte på någon bättre förklaring. Ett vanligt tecken på läckage är dock att bilen tenderar att vitryka lite. Du kan även skruva ur alla tändstift och jämföra färg på elektroderna. Ser du att en eller två tändstift avviker i färg så läcker det säkert in vatten i den/de cylindern/cylindrarna ;)
vitryker gör den när den är kall och nu när kylan kom som bilar brukar göra:P.
så inte det heller,, letade ännu nogrannare igår kväll och har förmodligen hittat en läcka,
eller det är massa korrison på blocket precis bakom vatten pumpen så som om den läck ut glykolvatten där under längre tid,
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]